
The Voice of America

Office of Cuba Bro a d c a s t i n g

WO R L D N E T

Radio Free Europe/Radio Libert y

Radio Free Asia

B R O A D C A S T I N G  B O A R D  O F  G O V E R N O R S

1 9 9 9  -  2 0 0 0  A N N U A L  R E P O R T

ANNUAL REPORT/MASTER  2/7/01  5:33 PM  Page x1



1999-2000 Broadcasting Board of Gov e r n o r s

A n n u a l  R e p o r t

1 2 / 1 / 2 0 0 0

To the President of the United States and the Congress of the United States:

As re q u i red by Section 305 (a) of Public Law 103-236, The U.S. International Broadcasting Act 

of 1994, The Broadcasting Board of Governors respectfully submits its fourth annual re p o rt summarizing

the activities of the U.S.-funded International Broadcasting Services of 

The Voice of America, Radio and TV Martí, WORLDNET Television, 

Radio Free Europe/Radio Libert y, and Radio Free Asia.

On October 1, 1999, this bipartisan, presidentially appointed Board

assumed sole supervision of U.S. International Broadcasting in accord a n c e

with the 1998 Foreign Affairs Reform and Restructuring Act (P. L . 1 0 5 - 2 7 7 )

which established the superv i s o ry responsibility for all U.S. non-military

i n t e rnational broadcasters with the Board. 

Now an independent agency of the Federal Government, the Broadcasting Board of Governors will

take international broadcasting into the 21st Century with confidence in our mission, intent on using

new and innovative technology to carry the message of truth to the most remote corners of the world.

T h rough enhanced delivery systems, our services will be able to reach newer audiences around the

world by way of television, satellites, FM affiliates, and the ever-expanding Intern e t .

We are immensely proud of the 3,400 men and women who work for U.S. international 

b roadcasting around the world. We look with eagerness at the opportunity that we have each day to

p resent the news in a truthful and forthright manner to more than half the world that still, unfort u n a t e-

ly does not have full access to a free media. With the full support and encouragement of the Pre s i d e n t

and the Congress, we go forth with the high goal of passing to the world the ideals of freedom, tru t h

and democracy.

Respectfully submitted,

M a rc B. Nathanson

C h a i rman, Broadcasting Board of Govern o r s

ANNUAL REPORT/MASTER  2/7/01  5:33 PM  Page 1



International Broadcasting Bureau

R A D I O  T R A N S M I T T I N G  S T A T I O N  L O C A T I O N S

Playa de Pals, Spain

G e r m a n y
H o l z k i rchen, Ismaning

L a m p e rtheim, Biblis

Radio Martí

Greenville, NC 

Delano, CA

Sri La n k a

P h i l i p p i n e s
Poro, Ti n a n g

S a i p a n / Ti n i a n
(under constr. )

Th a i l a n d
Bangkok, Udorn

M o r o c c o

Sao To m e

B o t s w a n a

G r e e c e
Kavala, Rhodes

B e l i z e
K u w a i t

ANNUAL REPORT/MASTER  2/7/01  5:33 PM  Page 2



W H Y  W E  B R O A D C A S T

“Let me call you Voice of a Miracle because your voice enters directly to the heart and interconnects

the entire wo rl d .”

A Lebanese listener of VOA’s Special English

“There is a long-standing theory that the war was the product of ancient hatreds. I don’t agree with
t h a t . I believe that the war was caused by demagogues who gained control of the media”

U.S. United Nations Ambassador Richard Holbrooke on the 
e ffect of broadcasting to Serbia during the war there

Andrei Babitsky, reporting from the wa r - t o rn
capital of Chechnya, Grozny

IN early January 2000, Radio Free Europe/Radio Libert y

re p o rter Andrei Babitsky was captured by Russian forc e s

and imprisoned, accused of cooperating with those

Chechens fighting Russia. Thankfully, he was freed, pend-

ing the settling of charges against him. His capture, deten-

tion, and tort u re by Russian authorities occurred because

they opposed his coverage of the war in Chechnya. His

t reatment highlights the threat still posed to free speech

a round the world. As we have entered a new century, we

must still recognize that there are parts of the world where

f reedom of speech is still not guaranteed and journ a l i s t s

face harassment, imprisonment, and even death.

We broadcast because we believe that the truth must

be told, despite the obstacles we might face in doing so.

As the great newsman and one-time Director of the United

States Information Agency Edward R. Murrow once assert-

ed, about the Voice of America

To be persuasive, we must be believa bl e.

To be believa bl e, we must be credibl e.

To be credibl e, we must be tru t h f u l .

Our duty as broadcasters is to present the news and

to do it without prejudice or slant. Our broadcasts are

counted on by so many in the world and it is our re s p o n-

sibility not to let down those listeners who depend upon

us daily for the news. 

“As a young boy,” declared Slovak Prime Minister

Mikulas Dzurinda in November 1999, “I was growing up

with my ear pressed to a radio listening to the jammed

ANNUAL REPORT/MASTER  2/7/01  5:33 PM  Page 1



b roadcasting of the Voice of America or Radio Fre e

E u rope.” To all those who still wait by their radios patient-

ly to hear the news U.S. International broadcasters send

out to the world, we owe them our gratitude for their loyal-

ty and courage in their quest for the tru t h .

As one Iranian listener of RFE/RL recently stated, “In

all the days of the protests, the only news agency I could

t rust was you. … I hope someday all the work we do will

lead Iran to freedom.” 

This is why we broadcast. 

Mission Statement: 
A c c o rding to Section 302 of the United States

I n t e rnational Broadcasting Act of 1994 (Public Law 

103-236), the re o rganization and consolidation of the 

overseas networks are designed to achieve import a n t

economies and to support freedom and democracy in a

rapidly changing world. The Act cites two principal 

purposes of U. S. civilian international bro a d c a s t i n g :

• It is the policy of the United States to promote the

right of freedom of expression, including the fre e-

dom “to seek, receive, and impart information and

ideas through any media re g a rdless of frontiers,” 

in accordance with Article 19 of the Universal

Declaration of Human Rights. 

• To open communication of information and ideas

among the peoples of the world which 

contributes to international peace and stability and

the promotion of such communication is in the

i n t e rests of the United States.

S t r a t e gic Goal: 
The strategic goal of U.S. International Broadcasting is

to promote the free flow of information around the world. 

U.S. International Broadcasting supports U.S. fore i g n

policy by: 

• P roviding audiences comprehensive, accurate, and

objective news and inform a t i o n .

• R e p resenting American society and culture in a bal-

anced and comprehensive way.

• P resenting the policies of the

United States clearly and eff e c t i v e-

l y, along with responsible discus-

sion and opinion of those policies. 

• Reaching audiences in the languages, media, and

p rogram formats that are most appro p r i a t e .

• Encouraging development of free and 

independent media.

• Utilizing comprehensive and accurate re s e a rch to

understand audiences. 

Progress in Meeting the Broadcasting Board of
G overnors’ Strategic Goal: 

T h ree independent sources aid the Bro a d c a s t i n g

B o a rd of Governors in assessing pro g ress towards meeting

its mission. These sources are Freedom House’s annual

re p o rts on Press Freedom, its Comparative Survey of

F reedom and the Heritage Foundation’s annual Index of

Economic Fre e d o m .

The three re p o rts present a mixed picture. The good

news is that Freedom House re p o rts that more people 

live in free societies today than ever before. As of January

1999, 2.34 billion people (40% of the world’s population)

2

MISSION AND STRATEGIC GOALS

A VOA-TV journalist tests out the latest in
digital audio and video equipment.

ANNUAL REPORT/MASTER  2/7/01  5:33 PM  Page 2



live in free societies. Obviously 

the bad news is that 60% live in 

closed societies. 

F u rther bad news is that at the same time, global

p ress freedom suff e red a minor setback as well. Fre e d o m

H o u s e ’s study of 186 nations rates only 36% of them (with

a total population of 1.2 billion people) as having free print

and broadcast media and 36 % of them (with 2.4 billion

people) having news media that are not free. The others

have only a partially free media. 

The Heritage Foundation re p o rts in the 1999 Index of

Economic Freedom: “Of the 156 countries graded in both

the 1998 and the 1999 editions of the Index, 27 re c e i v e d

better scores while 29 others re g ressed.” This was the first

year since the Index began its assessments that there had

been a decrease in global economic freedom. 

The following list is not all-inclusive, but presents 

a sampling of achievements contributing to meeting 

the Objectives.

Expand programming to repressive nations

• BBG elements blanketed the Balkans with

i n c reased programming through a variety of media

during the crisis in Yugoslavia. VOA added 

p rogramming in Serbian and Albanian and

launched a new Macedonian language service in

J a n u a ry 1999. Medium-wave leases supplemented

the expansions in transmissions of all VOA and

RFE/RL Serbian and Albanian broadcasts. IBB audi-

ence surveys conducted in FY 99 in Albania and

Serbia revealed that VOA is having an impact in

these countries. VOA re g i s t e red an 83% re g u l a r

audience listening rate in a May 1999 survey of

Kosovars in Albanian refugee camps. Anticipating

renewed ethnic tension, in early March 1999,

R F E / R L’s South Slavic Service began daily 30-minute

b roadcasts in Albanian to the people of Kosovo and

i n c reased total original RFE/RL programming in

S e r b i a n / C ro a t i a n / B o s n i a n / A l b a n i a n

f rom 8 _ hours daily to 14 hours daily.

A poll of Serbian radio listeners

re p o rted in the July 16, 1999 issue of

the Belgrade newspaper Ve c e rn j e

Novosti, found that RFE/RL was the

most listened-to international bro a d-

caster during the NATO bombing cam-

paign, and on May 20, 1999, NAT O

spokesperson Jamie Shea cre d i t e d

RFE/RL broadcasts with facilitating the defection of

two Serbian Army battalions.

3

Satellite dishes abound in Ko s ova, among other places.

U n fo rt u n a t e l y, even [Belarusian opposition leader Viktor] Gonchar’s disappear-

ance has not garnered the outrage that many Belarusian activists say it should.

Fo l l owing Gonchar’s disappearance on 16 September, it took seve ral days for the

s t o ry to slowly wend its way through the main We s t e rn media organizations cov-

e ring Belarus (with the notable exception of RFE/RL)…

-The NIS Observed: An Analytical Review 
(Boston University), Volume IV Number 15, 09/27/99

FY 1999 RESULTS IN MEETING OBJECTIVES

ANNUAL REPORT/MASTER  2/7/01  5:33 PM  Page 3



• To counter Belarussian leader Aleksander

L u k a s h e n k a ’s control of mass media, RFE/RL con-

cluded agreements with medium-wave bro a d c a s t-

ers in Latvia and Lithuania to re b roadcast RFE/RL

B e l a russian Service programs into Belaru s .

• The Office of Cuba Broadcasting introduced 14 new

p rograms in FY 99. Radio Martí increased short-

wave transmissions to Cuba in April 1999 from two

or three simultaneous transmissions per hour to a

continuous level of four transmissions per hour

a round the clock. Radio Martí also increased its

daytime transmitting operating power from 50 to

100 K W. In addition, equipment to provide a more

p o w e rful audio signal was installed. Reports fro m

listeners in Cuba suggest these measures have

i m p roved the signal strength and reach of Radio

M a rtí to Cuba, despite constant jamming by the

Cuban Government. 

• RFE/RL established a Persian Service and Radio

F ree Iraq. 

• Radio Free Asia doubled its broadcast hours in

Tibetan from four to eight hours daily, also adding

two Tibetan dialects.

• Radio Free Asia launched a new Uyghur Service 

to China.

• VOA increased the number of frequencies of morn-

ing programming to reach the Persian Gulf and the

Middle East during the air strikes against Iraq.

• VOA expanded daily morning programs in Dari and

Pashto by 15-minutes each, after the U.S. air strikes

against Afghanistan.

• VOA expanded programming in Mandarin,

Cantonese and Tibetan as part of its China

Enhancement pro g r a m .

Enhance the relevance of 
programming to audiences.

• V O A’s Russian service re p ro-

grammed its schedule to pro v i d e

f resh programs and news to each of

the 11 time zones in Russia and the

NIS. This has increased the appeal

of VOA programs to 0aff i l i a t e s

a c ross the region. 

• VOA created television newsfeeds in a number of

languages to enhance the programming available

on radio. This included feeds to Romanian,

Polish, Brazilian, Korean, and Cambodian TV,

among others. 

• VOA initiated daily newsfeeds to affiliate 

stations in Hungary, replacing the less popular 

s h o rtwave bro a d c a s t s .

4

“A lot of times, people do not have access to info rmation without the filter of the

propoganda mechanism of Fidel Castro. Thanks to Radio Martí that info rmation of

the truth of what is happening in the wo rld gets to the oppressed people of Cuba.

Thanks to Radio Martí the people know about the opposition and dissident move-

ment that is gr owing in Cuba…we congratulate all of the professionals at Radio

M a rt í . We congratulate that the signal of democra c y, those transmissions of tru t h ,

are reaching all corners of the island.”

Rep. Ileana Ros Lehtinen (FL), May, 1999

Right, Cambodian Opposition Leader, Sam Rainsy, gives an 
i n t e rv i ew in a studio at Radio Free Asia.

ANNUAL REPORT/MASTER  2/7/01  5:33 PM  Page 4



• R FA program changes to enhance relevance include

the following:

– The Mandarin Service launched an Asian Financial

Weekly Review and programs on Chinese labor

u n rest, health issues and the Intern e t .

– The Tibetan Service added broadcasts in two

dialects (of the Kham and Amdo re g i o n s ) .

– The Uyghur Service provided 

coverage of anti-Chinese unrest 

in Xinjiang Pro v i n c e .

– The Vietnamese Service increased 

its coverage of official corruption 

and religious re p re s s i o n .

– The Burmese Service began programs about

health, education and popular science.

– The Cambodian Service launched a program about

prices of goods throughout Cambodia.

5

I am a Uyghur listener. I think RFA is the only station where

we Uyghurs can express our political views freely. S o, on

behalf of 25 million Uyghurs, I am ve ry thankful for yo u .

THANK YOU V E RY MUCH!

E-mail to RFA’s Web site, 
November 12, 1999 

Kunsang Rigzin and Tseten Dolkar, hosts of the Tibetan call-in program Telephone Ta l k ,
a n swer calls from China and T i b e t .

“I am one of those people who have benefited a lot from

your family reunification program at VOA . I would like to

i n fo rm you that on July 31, I was able to know the where-

abouts of my family who lives in Rwanda in the prefe c t u r e

of Giko n g o r o. I take this opportunity to thank you journ a l i s t s

of VOA for your effo rt s, and your contri bution to the reunifi-

cation and reconciliation process of Rwandans 

and Buru n d i a n s.”

Letter from Jean de Dieu Mukeshimana
C o n g o - B r a z z a v i l l e
1 2 / 0 6 / 1 9 9 9

Both of Latvia’s Presidents, outgoing chief of state Guntis Ulmanis and incoming leader
Va i ra V i ke - Freiberga (pictured at right), spoke at RFE/RL’s Prague and Washington offices,
r e s p e c t i ve l y.

ANNUAL REPORT/MASTER  2/7/01  5:33 PM  Page 5



• The Laotian Service nearly doubled its local news 

coverage of Laos

• The Korean Service, guided by audience re s e a rc h ,

i n c reased the pro g r a m ’s human interest content.

• RFE/RL programming changesto enhance re l e v a n c e

include the following:

– The Ukrainian Service incre a s e d

the number of live bro a d -

casts on the Dovira, Ukraine 

FM Network.

– The Lithuanian Service pro v i d e d

m o re cro s s - re p o rting on 

developments in the other

Baltic states.

– The Bulgarian Service increased coverage of  

social issues.

– The Georgian service added a new Tbilisi re p o rt

on culture and one Prague- originated feature, 

“ On the Eve of the 21st Century,” dealing with

challenges in the fields of science, medicine 

and technology.

– The Latvian service made international and

domestic stories more relevant to Latvians 

by assigning a staffer in the Riga Bureau to 

c o o rdinate coverage of the domestic block. 

– The Russian service made editorial, pro d u c t i o n

and technical impro v e m e n t s .

E n s u re audible and viewable pro g r a m m i n g

t h rough broadcasting affiliates, direct radio

b roadcasts and direct satellite transmissions. 

• The Tinian Island (Pacific Ocean) Tr a n s m i t t i n g

Station began transmitting on January 15, 1999,

g reatly improving shortwave transmission capabili-

ty for vast audiences throughout the East and

Southeast Asia. That these were effective is 

witnessed by the swift reaction by the target 

countries. Jamming of RFA Vietnamese was

o b s e rved as early as January 23, and interf e re n c e

of VOA Mandarin by China Radio International was

o b s e rved on January 29.

6

I am grateful for eve rything which you have done, and which you are still doing.

Not only to give free info rmation, to serve free speech, and to spread freedom,

but also to remind all of us that it is not enough to fight for freedom, but also to

p r ove that freedom and responsibility-whenever we have achieved freedom-is

quite insepara bl e. And that is why I am impressed with your wo rk, and I do wish

you all the best, and I think that there are so many listeners in the wo rld who 

are grateful for your wo rk, that we should think of all those who wait for your 

n ext message.
– R i c h a rd von We i z s a c k e r, 

f o rmer President of Germ a n y, 2/26/99

As countries struggle with democra c y, human rights and

freedom, the importance of independent media sources

cannot be underestimated. G ove rnments are less likely to

commit abuses if Radio Free Asia is shining light on 

their injustices.

Rep. John Porter (IL), 
July 21, 1999

Yelena Bonner spoke at RFE/RL’s Washington office.

ANNUAL REPORT/MASTER  2/7/01  5:33 PM  Page 6



7

• A new transmitter was added to the Saipan re l a y

station to serve critical audiences in the East and

Southeast Asia. 

• The BBG teamed with other international bro a d-

casters to establish a ring of transmitters capable

of reaching into Serbia after the private radio sta-

tions were closed by the Milosevic regime. The BBG

also increased transmissions on owned and leased

medium-wave and shortwave stations to serve this

region. These transmissions supported RFE/RL

b roadcasts in Serbian, Croatian, Bosnian, and

Kosovar Albanian as well as VOA broadcasts in

Serbian, Bosnian, Albanian, Macedonian, and

English. The BBG satellite distribution systems

w e re the sole provider of White House and State

D e p a rtment satellite video transmissions for spe-

cial TV broadcasts at the onset of the crisis. 

• The number of RFE/RL affiliates continued to

expand in 1999. By year’s end RFE/RL had 130 aff i l i-

ated radio partner organizations with 256 transmis-

sion sites. Rebroadcasting agreements were

reached with local radio stations in all Russian

cities with at least a million population. Nationwide

coverage was achieved with affiliations with pri-

vate radio networks in Ukraine (Dovira) and

Romania (Radio Mix FM). Political denial of

re b roadcasting in Serbia and Belarus was over-

come by cross border middle-wave transmitting

f rom neighboring countries. 

• In FY 1999 a new regional satellite distribution ser-

vice was established to serve Central and South

America. More than 200 radio, TV, and cable head-

ends are known to receive VOA programming fro m

this system. The satellite provides a high power

beam easily receivable by small dish antennas and

p rovides some coverage of Europe. 

• The BBG launched satellite distribution serv i c e s

using AsiaSat 2 during FY 1999 to put pro g r a m s

within reach of two-thirds of the world’s popula-

tion. More than 30 TV stations and 12 radio stations

receive programming through the analog portion of

AsiaSat 2. In addition, more than 100 affiliate loca-

tions are already receiving VOA radio pro g r a m m i n g

f rom the digital portion of the system.

• A satellite uplink and an FM transmitter were

installed in Kinshasa as the first step of a joint ven-

t u re among VOA, BBC, and local broadcaster RAGA-

FM to establish an FM broadcasting network

t h roughout the Democratic Republic of Congo.

C h a i rman of the Broadcasting Board of Gove rn o r s, Marc Nathanson, at the controls during a visit to one of 
Radio Free Asia’s studios.

ANNUAL REPORT/MASTER  2/7/01  5:33 PM  Page 7



U n f o rt u n a t e l y, this was later taken off the air by the

local government. The BBG also installed an FM dis-

tribution service for VOA in Tanzania. 

• A new Internet broadcasting service was estab-

lished to enable VOA to provide live streaming and

on-demand access Internet capability to global

audiences. Between August and October 1999, the

number of on-demand files requested per month

i n c reased from 75,000 to more than 88,000. The

number of files requested from the 24 hour live

s t reaming service increased from 44,000 to more

than 67,000. Over a five-month period extending

into FY 00, the number of on-demand files

accessed increased by a factor of more than four

and the number of live streaming files accessed

m o re than doubled. 

• R FA added Real Audio to its web site to comple-

ment the original MP3 format. Since this addition,

R FA’s Web site has seen a steady increase in suc-

cessful hits and in the length of user sessions on

the site. In Febru a ry, the site re c o rded 3.1 million

successful hits and the average user session length

was approximately 7.5 minutes. Over the past six

months the number of successful hits has grown an

average of 41% each month.

Develop television programming as warranted by 
conditions in selected countries. 

• The VOA Albanian Service inaugurated a daily, 30-

minute radio and TV simulcast program. This pro-

gram provides international, regional and local

news, and round table discussions for viewers in

Albania, Macedonia, and Kosovo. 

Enhance the effectiveness of program reviews. 

• Methodology to incorporate peer review and focus

g roups was developed and incorporated within the

IBB program review process. 

• O ffices of the BBG conducted a full review of

Radio Martí, using VOA methodology. The analysis

was based upon peer review and also used two

outside consultants. A follow-up review occurre d

in FY 2000.

• R FA launched a comprehensive evaluation pro c e s s

covering content and production quality. The

p rocess incorporates in-depth audience studies,

detailed assessments by outside experts and inter-

nal reviews. So far, four services have been evaluat-

ed, and all other services are scheduled for evalua-

tion sessions. Each service undergoes a follow-up

review several months after the formal re v i e w.

8

ANNUAL REPORT/MASTER  2/7/01  5:33 PM  Page 8



ON October 1, 1999, the Broadcasting Board Govern o r s

(BBG) became the independent, autonomous entity

responsible for all U.S. government and government spon-

s o red, non-military, international broadcasting. This was

the result of the 1998 Foreign Affairs Reform and

R e s t ructuring Act (Public Law 105-277), the single most

i m p o rtant legislation affecting U.S. international bro a d-

casting since the early 1950s.

This landmark re o rganization re -

a ff i rms the independence of U.S.

i n t e rnational broadcasting and sets

us on a clear course to pursue excel-

lence in news programming and pub-

lic service information in an incre a s-

ingly unpredictable world. Mindful of

the journalistic integrity essential to

c re d i b i l i t y, we look forw a rd to contin-

uing to provide accurate and re l i a b l e

i n f o rmation to listeners and viewers

a round the globe.

Independence is an embrace of the idea that all of

our broadcasters are journalists who are accurate, objec-

tive, and comprehensive in their approach to the deliv-

e ry of news and information. The creation of this new 

entity also re a ff i rms the role of international bro a d c a s t-

ing in the new century as a voice of human rights and 

democratic freedoms with new global challenges and pri-

orities to address. 

The creation of an independent BBG also belies state-

ments that we are a Cold War institution whose work is

done. International broadcasting will continue to be vital

as long as segments of the world’s population are denied

access to a free press and hunger for alternative sourc e s

of news and information about their own countries and

the rest of the world. The end of the Cold War was not 

the end of history; nor did it end the role of re p re s s i v e

regimes. Our mission is growing as are our methods 

of delivering news and information to people around 

the globe.

9

From left to ri g h t :G ove rnors Kaufman and Ko r o l o g o s ;E velyn Lieberman, Under Secretary of State for Public Diplomacy and Public Affa i r s ;
and Senator Joseph Biden (D-DE) welcome Lennart Meri, President of Estonia, at independence ceremony held in October 1999.

An Independent  Agency :  The Broadcast ing Board of  Governors 

“It is our responsibility to serve as a firewall between the international broadcast-

ers and the policy-making institutions in the foreign affairs commu n i t y, both here

in Washington and ove r s e a s. This is a responsibility we take ve ry seri o u s l y.

Because at the end of the day, it is precisely by providing accurate news and

i n fo rmation - sought and trusted by people around the wo rld - that we earn and

keep our credibility.”
- BBG Chairman, Marc B. Nathanson 

ANNUAL REPORT/MASTER  2/7/01  5:33 PM  Page 9



E v e ry week, more than 100 million listeners, viewers,

and Internet users around the world turn-on, tune-in, and

log-on to our programs broadcast by the five individual

BBG international broadcasters: the Voice of America

(VOA), Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL), Radio

and TV Martí, WORLDNET Television, and Radio Free Asia

( R FA), with the assistance of the International Bro a d c a s t -

ing Bureau (IBB).

The BBG is also charged with evaluating the mission

and operation of U.S. international broadcasters in ord e r

to ensure compliance with statutory broadcasting 

s t a n d a rds; to assess quality and effectiveness, as well as

priorities for the language services; and to submit annual

re p o rts to the President and Congress. 

10

THE B o a rd is composed of nine bipartisan members with

e x p e rtise in the fields of journalism, broadcasting, and

public and international affairs. Eight members are

appointed by the President of the United States and con-

f i rmed by the U.S. Senate. The ninth, an ex-officio member,

is the Secre t a ry of State.* The current members of the

B o a rd are: Marc B. Nathanson, Chairman, 

Tom C. Korologos, Edward E. Kaufman, Alberto Mora,

C h e ryl Halpern, Norman J. Pattiz, Robert M. Ledbetter, and

S e c re t a ry of State Madeleine K. Albright. The Bro a d c a s t i n g

B o a rd of Governors also serves as the Board of Dire c t o r s

for Radio Free Europe/Radio Liberty and Radio Free Asia. 

Marc B. Nathanson, Chairman 

M r. Nathanson is Vice Chairm a n

of Charter Communications, which is

the nation’s

f o u rth larg e s t

cable television

operator and

s e rves more than

six million sub-

scribers thro u g h-

out the United

States. Mr. Nathanson is a 30-year vet-

eran of the cable TV industry and was

elected a member of “Cable Pioneers”

in 1982. He also serves on the board s

of the Annenberg School of

Communications at the University of

S o u t h e rn California and UCLA’s

Anderson School of Management and

is Chairman of UCLA’s Center for

Communications Policy. He is also

C h a i rman of Mapleton Investments

LLC and Mapleton Capital

Management LLC. Mr. Nathanson 

is a former member of the Albanian-

American Enterprise Fund and 

is a member of the Council on 

F o reign Relations.

Tom C. Korologos 
M r. Korologos is the President of

Timmons & Company, a govern m e n t

relations con-

sulting firm. A

f o rmer journ a l i s t

in Salt Lake City

and New Yo r k

C i t y, he pre v i-

ously served as

the Chairman of

the United States Advisory

Commission on Public Diplomacy and

as a member of the Board of Dire c t o r s

of the International Media Fund. He is

the former Chief of Staff to U.S.

Senator Wallace F. Bennett and a

White House Assistant to Pre s i d e n t s

Nixon and Ford .

Edward E. Kaufman 
M r. Kaufman is President of

Public Strategies, a political and man-

agement con-

sulting firm in

Wi l m i n g t o n ,

D e l a w a re. In

addition, he is a

Senior Lecturing

Fellow at Duke

U n i v e r s i t y

School of Law and the Fuqua School

of Business. Mr. Kaufman was form e r-

ly the Chief of Staff to U.S. Senator

Joseph Biden. 

The Board  and Its Members

ANNUAL REPORT/MASTER  2/7/01  5:33 PM  Page 10



11

Alberto Mora 
M r. Mora is an attorney in private

practice with the law firm of

G re e n b e rg

Traurig in

Washington, D.C.,

w h e re his focus

is intern a t i o n a l

l a w. A form e r

State Depart m e n t

F o reign Serv i c e

o fficer , Mr. Mora served as General

Counsel for the United States Infor-

mation Agency from 1989 to 1993. 

Cheryl H a l p e r n
Ms. Halpern has part i c i p a t e d

extensively in community activities

on the national,

state, and local

levels. She serv e s

on the Boards of

the Intern a t i o n a l

R e p u b l i c a n

Institute and the

Wa s h i n g t o n

Institute for Near East Policy. She also

s e rves as the Chairperson of the B’nai

B’rith International United Nations

Committee. From 1990 to 1995, Ms.

H a l p e rn served as a member of the

B o a rd for International Bro a d c a s t i n g ,

the predecessor to the Bro a d c a s t i n g

B o a rd of Governors. 

Robert M. Ledbetter, Jr.
M r. Ledbetter is the Vice Pre s i -

dent & General Manager of WTVA TV

in Tu p e l o ,

Mississippi. He is

also on the

B o a rd of

D i rectors of Blue

C ross Blue

Shield of

Mississippi. He

began his career as an announcer on

WAMY Radio in Amory, Mississippi.

He later moved to TV where he was

first a news anchor, then the News

D i rector/Anchor at WTVA TV.

Norman J. Pattiz
M r. Pattiz is founder and

C h a i rman of Westwood One,

A m e r i c a ’s larg e s t

radio network

which pro v i d e s

p rogramming to

over 7,000 radio

stations in the

U.S., including

those of the

Mutual Broadcasting System, NBC

Radio Networks, and CBS Radio

Networks. Westwood One also has

distribution rights to CNN Radio

News. Mr. Pattiz has received an

H o n o r a ry Doctorate in Fine Arts fro m

S o u t h e rn Illinois University. He is a

member of the executive board and

the past president of the Bro a d c a s t

Education Association, a trustee of

the Museum of Television & Radio

and the Hollywood Radio and

Television Society. He is the primary

benefactor of the Hamilton High

Academy of Music and the Norman J.

Pattiz Concert Hall. He also serves 

on the Communications Board of

UCLA, the Dean’s Advisory Board 

of Cal State Fullerton, and on

C a l i f o rn i a ’s 21st Century

I n f r a s t ru c t u re Commission.

Madeleine K. Albright 
S e c re t a ry of State Madeleine

Korbel Albright serves as an ex-off i c i o

member of the

b i p a rtisan Board .

Prior to her

appointment as

S e c re t a ry of

State, Secre t a ry

Albright serv e d

as the United

States Permanent Representative to

the United Nations. Secre t a ry Albright

f o rmerly was the President of the

Center for National Policy. She was a

R e s e a rch Professor of Intern a t i o n a l

A ffairs and Director of Women in

F o reign Service Program at

G e o rgetown University’s School of

F o reign Service. From 1981 to 1982,

S e c re t a ry Albright was a fellow at the

Wo o d row Wilson International Center

for Scholars. She also served as a

Senior Fellow in Soviet and Eastern

E u ropean Affairs at the Center for

Strategic and International Studies.

F rom 1978-1981, Secre t a ry Albright

was a staff member on the National

Security Council, as well as a White

House staff member, responsible for

f o reign policy legislation. From 

1976-1978, she served as Chief

Legislative Assistant to Senator

Edmund S. Muskie. 

* One seat on the Board is 
c u rrently vacant. 

ANNUAL REPORT/MASTER  2/7/01  5:33 PM  Page 11



The Hartman Case
A Commitment to Equal Employment Opportunity

At several junctures in the last year the Board re a f-

f i rmed its unequivocal commitment to equal employment

o p p o rtunity throughout the broadcasting serv i c e s .

I m p o rt a n t l y, a longstanding sex discrimination class action

lawsuit, re f e rred to as Hartman v. Albright, was settled in

the spring of 2000. The U.S. Department of Justice, U.S.

D e p a rtment of State, and the Broadcasting Board of

G o v e rnors announced a settlement agreement that pro-

vides for the class members, approximately 1,100 women,

to receive $508 million to resolve claims against the now

defunct USIA and its successors. The suit, originally filed

in 1977, charged that USIA rejected employment applica-

tions from women based on their sex during the period

1974 through 1984. Some 60% of the claims were related to 

applications for broadcasting positions.

The money for the settlement will come from the

Judgment Fund, which was created and funded by

C o n g ress and is administered by the Department of 

the Tre a s u ry. 

The case is a powerful reminder of the need to main-

tain constant vigilance against any form of discrimination

in the work place. It underscores the continuing need for

e ffective mechanisms and pro c e d u res to ensure that dis-

crimination does not occur, that equal opportunity does

exist, and that a case such as Hartman can never happen

again. The Board attaches the highest priority to the pro-

mulgation and enforcement of its EEO policies, and the

achievement of an equitable workplace.

12

ANNUAL REPORT/MASTER  2/7/01  5:33 PM  Page 12



BROADCASTING BOARD OF GOVERNORS

The Voice of America

Office of Cuba Bro a d c a s t i n g

WO R L D N E T

Radio Free Europe/Radio Libert y

Radio Free Asia

O U R  B R O A D C A S T  S E R V I C E S

S e c r e t a ry of Tra n s p o rt a t i o n
R o d n ey Slater, appeared on
WORLDNET broadcast.

D u ring their March board meeting the
Broadcasting Board of Gove rn o r s
o b s e rve a demonstration of a state-of-
t h e - a rt digital mu l t i - t ra ck audio recorder
in an RFA wo rk s t a t i o n .

Radio Mart í ’s Aerodrome in Flori d a .

RFE/RL South Slavic Serv i c e
Albanian language broadcaster 
G j e raqina Tuhina, interv i ew i n g
children in front of UN Mission
in Ko s ovo (UNMIK) headquar-
ters in Pristina, Ko s ovo.

S o p rano Charlotte Church
appeared on VOA ’s
“Border Crossing” i n 1 9 9 9 .

ANNUAL REPORT/MASTER  2/7/01  5:33 PM  Page 13



14

Voice of America

D i r e c t o r: S a n f o rd J. Ungar

L i s t e n e r s h i p: 91 million

Weekly Broadcast Hours: 1,059 in 53 languages

VOA La n g u a g e s Weekly Hours Weekly Hours
R a d i o TV

A FRIC A
A m h a r i c 6 . 0 0

F re n c h 2 2 . 5 0

H a u s a 9 . 5 0

K i ru n d i / K i n y a rw a n d a 7 . 0 0

Afan Oro m o 1 . 2 5

P o rt u g u e s e 1 3 . 0 0

S w a h i l i 6 . 0 0

Ti g r i g n a 1 . 2 5

E n g l i s h - t o - A f r i c a 2 8 . 5 0

A MERICAN REPUBLIC S
C re o l e 9 . 5

S p a n i s h 3 2 . 5 0

P o rtuguese (Satellite Only) 8 . 5 0

E A ST ASIA AND PACIFIC
B u rm e s e 1 0 . 5 0

C a n t o n e s e 1 4 . 0 0

I n d o n e s i a n 1 7 . 5 0

K h m e r 1 4 . 0 0

K o re a n 1 0 . 5 0

M a n d a r i n 8 4 . 0 0 5 . 0 0

L a o 7 . 0 0

Thai (Satellite Only) 6 . 0 0

Ti b e t a n 2 1 . 0 0

Vi e t n a m e s e 2 1 . 0 0

VOA La n g u a g e s Weekly Hours Weekly Hours
R a d i o TV

S OUTH AND CEN T RAL ASI A
Vi e t n a m e s e 2 1 . 0 0

B a n g l a 1 0 . 5 0

D a r i 8 . 7 5

H i n d i 1 0 . 5 0

P a s h t o 8 . 7 5

U rd u 1 0 . 5 0

U z b e k 4 . 0 0

EURA SI A
A rmenian (Satellite Only) 9 . 0 0

G e o rg i a n 3 . 5 0

R u s s i a n 4 2 . 0 0

U k r a i n i a n 1 4 . 0 0

U z b e k 4 . 0 0

EUR OPE
A l b a n i a n 1 2 . 2 5 2 . 5 0

B o s n i a n 6 . 0 0 2 . 5 0

B u l g a r i a n 3 . 5 0

C ro a t i a n 1 4 . 0 0

C z e c h 1 2 . 0 0

Estonian (Satellite Only) 3 . 7 5

G reek (Satellite Only) 5 . 2 5

Hungarian (Satellite Only) 9 . 0 0

Latvian (Satellite Only) 5 . 0 0

Lithuanian (Satellite Only) 5 . 0 0

Macedonian (Satellite Only) 1 . 2 5

P o l i s h 1 5 . 0 0 0 . 5 0

R o m a n i a n 3 . 5 0 0 . 5 0

S e r b i a n 1 7 . 5 0 2 . 5 0

ANNUAL REPORT/MASTER  2/7/01  5:33 PM  Page 14



15

VOA La n g u a g e s Weekly Hours Weekly Hours
R a d i o TV

S l o v a k 7 . 0 0

Slovene (Satellite Only) 3 . 7 5

NEAR EAST AND NORTH AFRIC A
A r a b i c 4 9 . 0 0

A z e r b a i j a n i 3 . 5 0

F a r s i 2 4 . 5 0 7 . 0 0

K u rd i s h 7 . 0 0

Tu r k i s h 8 . 2 5

ENGLISH
VOA News Now 1 6 9 . 0 0 5 . 0 0

Special English/English 

Te a c h i n g 3 4 . 0 0

VOA Music Mix 1 6 8 . 0 0

FY2000 Annual Budget $ 1 0 5 , 5 2 8 , 7 5 9

Number of Employ e e s 1 , 1 0 6

H e a d q u a r t e r s Washington, D.C.

Highlights and Achievements from 1999

• East Asia and Pacific
In 1999, China celebrated 50 years of communism

and it was also the 10th anniversary of the

Tiananmen Square demonstrations and massacre .

These stories along with the reunification of Macao

w e re among the highlights of the year. Thro u g h

video and radio coverage given to Chinese audi-

ences, VOA provided Chinese audiences with a

much clearer picture of what was at stake in the

Kosovo crisis. Broadcasting in Bahasa Indonesian,

V O A’s East Asia and Pacific Division also provided 

on-the-scene coverage of the crises in East Ti m o r

and Aceh provinces, and the political turmoil in

J a k a rta itself. 

“ Pol Pot committed suicide after hearing on a Voice of

A m e rica radio broadcast that Ta Mok planned to turn 

him over to U. S. a u t h o rities for an international trial on 

genocide charges.”
Nate Thayer, 
Far Eastern Economic Review, 
J a n u a ry 21, 1999

[ Ta Mok is the man who replaced Pol Pot in a bloody power stru g g l e
in 1997, and was later arrested in 1999.]

• A f r i c a
Nearly 40% of VOA’s audience is in Sub-Saharan

Africa, listening in 10 languages including English.

With a regular audience approaching 25% in English

and Hausa (the dominant language in Nort h e rn

Nigeria), VOA programs were a key source of news

t h roughout the transition and into the early stages

of President Olosegun Obasanjo’s administration.

The highlight of 1999 was VOA’s coverage of

N i g e r i a ’s transition from military to democratically

elected rule. VOA also extended its reach into

Central Africa by opening up re p o rting centers in

Rwanda and Burundi and adding powerful aff i l i a t e s

in the Great Lakes region. 

“I thank eve rybody concerned with the polio eradication 

c o n t ex t . (…) I thank you people for the effo rts you are putting

in a bid to eradicate polio in Afri c a . In Nigeria people are

beginning to see the importance of the oral vaccines and a

lot of parents are bringing their babies for immu n i z a t i o n

against polio and other deadly diseases like T B, difteri a ,

t e t a nu s, measles etc.”

Paschal Onyeagolu, 
D e p a rtment of Medicine and Surg e ry, 
Nnendi Azikiwe University Teaching Hospital, 
Nigeria, December 1999

ANNUAL REPORT/MASTER  2/7/01  5:33 PM  Page 15



• Eurasia Division
In 1999, the Eurasia Division covered sto-

ries from the trenches in Chechnya to polit-

ical assassinations in Armenia. A series of

bombings in Moscow preceded the Russian

a rm y ’s offensive in Chechnya, and VOA

re p o rters were on the scene to re p o rt on the

d e s t ruction of Grozny and the refugee crisis in

Ingushetia. Balanced coverage of the war in Kosovo

was also of particular importance, given the distort-

ed view presented by the indigenous media in

Russia and the NIS. Elections for the Duma, the

deteriorating power of President Yeltsin and the

continued economic and financial instability of

Russia were among the stories also given close

attention in 1999. 

• E u r o p e
Even before NATO bombs began falling on Serbia

and Kosovo, VOA expanded its broadcasts to the

Balkans and joined with sister bro a d c a s t e r s

RFE/RL, BBC, Deutsche Welle, and Radio France

I n t e rnational to develop a 24-hour Balkan network

of news and information. With help from the

I n t e rnational Committee of the Red Cross, VOA

developed an Albanian language family re u n i f i c a-

tion program, helping those separated by war, geno-

cide and exodus to find each other in the re f u g e e

camps. In these camps in Albania and Macedonia,

VOA was an indispensable source of inform a t i o n

with up to 83% of the population listening on a re g-

ular basis. At the beginning of 1999, VOA launched

its 53rd language service by initiating broadcasts in

Macedonian. Later in 1999, VOA launched a

radio/TV simulcast program in Albanian, which has

become an instant hit. It joins VOA’s radio/TV

simulcast programs in Bosnian and Serbian to the

Balkans as important and popular sources of infor-

mation in a region where news is often suppre s s e d

or distorted for political re a s o n s .

V O A’s Greek and Turkish services have joined

together for a series of special bilingual bro a d c a s t s

that have provided a forum for increased dialogue

between Greece and Tu r k e y. Teaming up with radio

a ffiliates in Istanbul, Athens and elsewhere, the two

VOA services have been a catalyst for interaction

f rom the common man in the street to the highest

ministers of government. For their eff o rts, the

chiefs of the VOA Greek and Turkish services were

a w a rded the prestigious ‘Abdi Ipekci Aw a rd for

G re e k - Turkish Peace and Friendship,’ named for a

p rominent Turkish editor who was an advocate for

peace between Turks and Greeks until he was killed

by terrorists in 1979.

• Latin America
The Latin America Division broadcasts in Cre o l e ,

P o rtuguese and Spanish and has tracked the politi-

cal and economic turmoil in Haiti, in part i c u l a r, in

1999. In Cuba, we provided coverage of ‘baseball

diplomacy’ and the beginnings of the Elian Gonzalez

saga. Colombia, struggling towards democracy 

and stability amidst rebellion and narco-crime, 

was also dealt with prominently by the Latin

America Division. 

• Near East and North Africa
VOA tracked the Middle East peace process, the

election of Ehud Barak as Prime Minister of Israel,

and the movement towards Palestinian self-gover-

nance. The Arabic, Kurdish, Farsi and Azerbaijani

s e rvices provide much-needed balance to the

restrictive information available locally in Iran and

Iraq. VOA’s Farsi radio/TV simulcast, Round Ta b l e

with You, is widely watched throughout Iran,

despite a government ban on satellite dishes. 

16

Ambassador of Brazil to the United States, Rubens Antonio Barbosa, duri n g
visit to VOA headquart e r s.

ANNUAL REPORT/MASTER  2/7/01  5:33 PM  Page 16



“Our nearest ratings equivalent is by how many satellite

dishes are taken down by repressive regimes.”

F o rmer BBG Chairman, David Burke

• South and Central Asia
VOA is having a tremendous impact in certain part s

of South and Central Asia. Research in Afghanistan

indicates that almost two-thirds of the male popula-

tion listens daily to VOA, eclipsing the audience of

the official radio of the ruling Taliban. The Ta l i b a n

leaders themselves have admitted that they gather

their news and information by listening to VOA

b roadcasts. In Bangladesh, VOA has 10 million re g u-

lar listeners and a network of over 1,000 fan clubs

which have joined VOA in campaigns to eradicate

polio and to promote national immunization eff o rt s ,

and have recently branched out to sponsor blood

donation and re f o restation drives.

• North America
Domestic politics were given a great deal of atten-

tion at VOA. President Clinton’s impeachment and

trial and the beginnings of the 2000 election cam-

paign were among the lead stories. The NATO 50th

A n n i v e r s a ry Summit in Washington received special

live coverage from the 24-hour VOA News Now ser-

vice. VOA re p o rters around the country con-

tributed regular re p o rts on developments in U.S.

business, technology, medicine, and tourism.

• Television and the Internet
VOA continues to provide high qual-

ity radio programs to its audience,

but incre a s i n g l y, VOA may also be

found on TV and computer scre e n s

as it converts to a digital bro a d c a s t-

ing platform. In the fall, VOA

launched the half-hour television

newsmagazine This Week, pro v i d i n g

f e a t u res and back grounders on the

w e e k ’s top news stories. This pro-

gram, now distributed worldwide, will be versioned

into several other languages in 2000 for distribu-

tion via satellite. Talk to America, VOA’s daily

worldwide English call-in radio program, is now

s t reamed live on the Internet and broadcast live on

T V. Similar call-in simulcasts and news pro g r a m s

a re now available in Mandarin, Farsi, Spanish, and

Indonesian. News programs in Albanian, Serbian

and Bosnian are also simulcast each weekday.

Magazine, news and call-in programs will be

launched in Russian, Ukrainian, Arabic, Hindi, and

English to Africa in 2000. 

By the end of 1999, much of the programming in

each of VOA’s 53 languages was available on the

web. Program information, news and RealAudio and

R e a l Video files not only help reach audiences in

V O A’s target countries, but also reach expatriate

and dissident communities in the diaspora. By the

end of 2000, all of VOA’s radio and TV programs will

be available on the Internet. 

A multi-year project is upgrading VOA’s equipment

to support digital broadcasting across all media.

This will help re p o rters around the world to send

their materials to VOA in Washington more eff i c i e n t-

ly and to allow more direct video links between

news bureaus and headquarters. This will incre a s e

V O A’s pro d u c t i v i t y, improve sound and video quali-

ty and extend VOA’s global reach even fart h e r. 

17

B e l ow, logo designed for VOA sponsored polio 
e radication campaign.

ANNUAL REPORT/MASTER  2/7/01  5:33 PM  Page 17



18

In 1999, VOA launched a 24-hour satellite music ser-

vice for affiliate stations called VOA Music Mix. This

allows affiliates to fill the holes in their schedules

with a fresh and contemporary mix of American

music and the latest news headlines at the top of

the hour. Using computer-assisted pro g r a m m i n g

techniques, VOA is able to expand its appeal to

a ffiliates at a minimal cost. 

• Special English
In September 1999, VOA Special English celebrated

40 years of broadcast service to those learning or

practicing English. Started as an experiment,

Special English is a slowly delivered and simplified

version of VOA’s news and information pro g r a m-

ming. A limited vocabulary of 1,500 words, sen-

tences that contain only one main idea, and a slow

and enunciated style of delivery have made Special

English a popular feature for

people interested in learning or

practicing American English

a c ross the globe. Every day,

the news of the world is pre-

sented clearly and completely

by specially trained bro a d c a s t-

ers, while features on the envi-

ronment, development, sci-

ence, health and the history of

the United States round out a

p rogram that grabs the atten-

tion of individuals and class-

rooms in the farthest corn e r s

of the world.

• E d i t o r i a l s
VOA continues to broadcast daily

editorials giving the official views of

the United States Government. These

editorials are written by the IBB

O ffice of Policy and cleared by the

U.S. State Department as a part of ful-

fillment of the VOA Charter that

re q u i res it to “present the policies of

the United States clearly and eff e c -

t i v e l y.” These editorials, on a wide range of fore i g n

policy issues, are translated into all of VOA’s lan-

guages for broadcast worldwide. VOA language ser-

vices broadcast editorials a certain number of times

per day, depending on the total hours broadcast by

that service each week. VOA is careful to distinguish

these editorials from its news coverage by clearly

identifying them as editorials and having them

voiced by a diff e rent announcer than the announcer

p resenting the news.

I n t e r n e t

VOA Website: h t t p : / / w w w. v o a n e w s . c o m

BBG Chairman Marc B. Nathanson, VOA Director Sanford J. U n g a r, Board Member 
Tom C. Ko r o l o g o s, and VOA Program Director Myrna W h i t wo rth celebrate the annive r s a ry
of VOA Special English.

ANNUAL REPORT/MASTER  2/7/01  5:33 PM  Page 18



19

Office of Cuba Broadcasting

D i r e c t o r : H e rminio San Roman

Listenership: Two surveys conducted in major Cuban cities in 1998 and

1999 showed 9% of adults (15 or older) interviewed listening

to Radio Martí at least once a week, despite jamming attempts

by the Cuban government. These results would project to an

estimated 750,000 adult listeners throughout Cuba. IBB

R e s e a rch purchased data from studies conducted by a

E u ropean market re s e a rch firm in Havana, Santa Clara,

Holguín, and Santiago in 1998, as well as Matanzas in 1999.

Because of the closed nature of Cuban society, fear possibly

leads to under re p o rting. As such, interviews were conducted

in multiple public places by random intercepts of persons

matching age and gender quotas, and depended on unaided

recall of stations (Cuban and foreign) that respondents were

a w a re of and listened to. 

Other more recent surveys have shown higher listenership

statistics. For example, in a survey of 235 adults conducted in

the waiting room at the U.S. Interests Section in Havana fro m

F e b ru a ry 7 - 11, 2000, 61% of the people (143) indicated that

they listened to Radio Martí. A total of 53 people (over 22%)

indicated that they were “regular” listeners of Radio Martí. 

Number of Employ e e s : 1 8 1

Weekly Broadcast Hours: Radio Martí: 162

TV Martí: 31

FY 2000 Annual Budget: $ 2 2 , 0 1 1 , 0 0 0

H e a d q u a r t e r s : Miami, Florida

Highlights and Achievements from 1999

• Radio Martí News began coverage of the Elian

Gonzalez case the day the child arrived in the U.S. 

on November 1999. Radio Martí News interv i e w e d

E l i a n ’s father, Juan Miguel Gonzalez, in December of

1999, and Juan Miguel participated live in the pro-

gram Las Noticias Como Son, giving his side of the

ANNUAL REPORT/MASTER  2/7/01  5:33 PM  Page 19



20

s t o ry. In the same program, the great uncle in

Miami, Delfin Gonzalez, gave the point of view of

the Florida family. Since that time, Radio Mart í

News has attempted without success, to get re a c-

tions from Juan Miguel Gonzalez and members of

his family in Cuba but has been unable to do so.

F u rt h e rm o re, coverage has centered on news devel-

opments giving all angles of the issue, as well as

legal experts explaining how the court system

works in the U.S., specifically why the govern m e n t

could not unilaterally allow Juan Miguel Gonzalez to

re t u rn with the child to Cuba. Radio Martí also cov-

e red with two re p o rters all events pertaining to the

day when INS officials took Elian from the Miami

home to Washington to be reunited with his father.

Also, experts have delved into why the Cuba gov-

e rnment has taken a custody case and made it a

priority in the national agenda. In addition to local

coverage, Radio Martí attempted, whenever possi-

ble, to attend press conferences by senior U.S. off i-

cials. Coverage included announcements by the

P resident, U.S. Attorney General, and the INS

C o m m i s s i o n e r, as well as differing opinions

e x p ressed by members of Congre s s .

At the same time, we are taking steps to increase the flow of

i n fo rmation to the Cuban people and others around the

wo rld, by strengthening Radio and TV Martí and launching

n ew public diplomacy programs in Latin America and Europe

to keep international attention focused on the need fo r

change in Cuba.”

– President Bill Clinton, Jan. 5, 1999

• A major story followed this year has been the 

trial of the four leading human rights activists in

Cuba, the members of the Working Task Force on

Cuban Dissidence.

• In the Radio Martí News Department, a special pro-

gram has been introduced to explore the experi-

ence of economies in transition, identifying

a p p roaches that work and those which do not.

“ Transition,” as the program is called, has analyzed

topics such as legal re f o rm, social security, pro p e r-

ty rights and educational re f o rms. Additionally,

leading thinkers and historical events are the topic

of discussion in “Te rtulia,” a biweekly eff o rt to

familiarize the Cuban people with the work of

Czech President Vaclav Havel and the emergence of

social democracies in Euro p e .

• TV Martí introduced Entre Mujeres (Between

Women) which is the first program of its type tar-

geted to women in Cuba. This program features in-

depth analysis and discussion of issues of concern

to women such as political changes on the island

that affect women, health and medicine in Cuba,

p rostitution, etc.

• Among the special programs developed and pro-

duced by TV Martí in FY 99: was a program about

baseball featuring the Orioles vs. Cuba series

played in Baltimore and Havana, and a series of cul-

tural programs spotlighting well-known Cuban

authors, playwrights, artists and their work.

• Coverage of the Ibero-American Summit in Lisbon,

P o rtugal, including interviews with 17 pre s i d e n t s .

Office of Cuba Broadcasting Director Herminio San Roman with
S e c r e t a ry of State Madeleine Albright at Radio Martí headquart e r s
in Miami.

ANNUAL REPORT/MASTER  2/7/01  5:33 PM  Page 20



21

• Live coverage of the visit to Nicaragua and

Honduras by First Lady Hillary Clinton and Fre n c h

P resident Jacques Chirac.

• Special coverage issues: the Presidential elections

in El Salvador and the Central American Summit in

Guatemala; the Rio Group Meeting on Cuba and the

f u t u re summit in Havana; a series of special pro-

grams on the annual meeting of the Inter- A m e r i c a n

P ress Association (I.A.P.A.), and the Cuban indepen-

dent press; coverage of the U.N. Human Rights

Commission, on Cuba issues; coverage of the

Caribbean Summit in the Dominican Republic, in

which Fidel Castro participated, including inter-

views with several pre s i d e n t s .

“I believe that Radio and Te l evision Martí carry fo r ward a fun-

damental mission, not only to info rm the People of Cuba, bu t

to contri bute to Cuba’s democratization, towards a tra n s i t i o n

to democra c y. What the men and women at Radio and T V

M a rtí do is really incredible…fundamental, and for that we

c o n gratulate them.”

Rep. Lincoln Diaz-Balart (Fla.) 
May 1

I n t e r n e t
Monitoring of Radio and TV Mart í ’s Web Site has

revealed an average of about 300 hits per day (for exam-

ple: total hits for May 18, 2000 were 471). As of May 18,

2000, the total number of hits since April 23, 1999 is

a p p roximately 110,000.

Radio Martí We b s i t e : h t t p : / / w w w. i b b . g o v / m a rt í /

ANNUAL REPORT/MASTER  2/7/01  5:33 PM  Page 21



22

WORLDNE T

Acting Director: Marie Skiba

Weekly broadcast hours: 4 4 5

FY 2000 Annual Budget: $ 2 0 , 5 6 4 , 0 0 0

Number of Employ e e s : 2 0 5

H e a d q u a r t e r s : Washington, D.C.

Highlights and Achievements 
from 1999

• In accordance with the Foreign Affairs Reform and

R e s t ructuring Act of 1998, on October 1, 1999,

WORLDNET transferred its principal public diplo-

macy support function to the Department of State.

Interactive Dialogues between American officials in

Washington and U.S. Information Service posts

a b road are now being produced by former WORLD-

NET staff members transferred to State, with contin-

uing technical and delivery-system support fro m

the BBG.

• WORLDNET has been working closely with VOA on

the VOA-TV pilot project. The purpose of the pro-

ject was to test the feasibility of expanding the use

of television in strategically selected languages.

F o rmer New York Ti m e s

Te l e v i s i o n P resident Michael

Rosenblum was retained by the

B roadcasting Board of

G o v e rnors to assist in the

design of possible models for

i n f r a s t ru c t u re for VOA-TV, and

to train VOA and WORLDNET

s t a ff in the use of low-cost,

high-volume digital cameras

and production equipment.

Material produced during the pilot project is

designed to be consistent with VOA program stan-

d a rds and practices. VOA currently simulcasts

radio-TV programs in Albanian, Bosnian, English,

Farsi, Mandarin, Russian, Serbian, and Spanish. 

• The NATO military action against Serbia in

response to the humanitarian crisis in Kosovo gen-

erated substantial programming activity by

W O R L D N E T. Programming, in a variety of form a t s ,

was sent via satellite to the Balkans, the rest of

E u rope including Russia west of the Urals, and the

world. In the earliest days of the crisis, WORLDNET

initiated a daily interactive program series with

Tirana TV, bringing high-level American officials in

touch with journalists in Albania and Kosovo.

P rominent guests included Secre t a ry Albright,

Surgeon General David Satcher is interv i ewed in WORLDNET Studio 47.

ANNUAL REPORT/MASTER  2/7/01  5:33 PM  Page 22



23

Deputy Secre t a ry Talbott and former Senator Dole

(principal negotiator with the KLA). The NAT O

briefings in Brussels were programmed daily in

English, with simultaneous interpretation in

Bosnian, and broadcast in their entirety on OBN in

B o s n i a - H e rzegovina. NewsFile, a Monday thru

Friday feed of re p o rts combining VOA news and AP

and Reuters video, gave regular accounts of the air

campaign, refugee aid and resettlement eff o rt s ,

statements by President Clinton, Secre t a ry Albright,

and other USG officials on war crimes issues and

demonstrations against Milosevic, NewsFile re p o rt s

w e re fed daily in Albanian, Bosnian, Serbian,

Macedonian, Russian, Bulgarian, Romanian, and

English, and occasionally in Croatian, Mandarin,

Montenegrin, and Turkish. 

• WORLDNET regularly streams 15 hours of pro g r a m-

ming a week to the Internet. Our current Intern e t

selections include Washington Window (for audi-

ences in Europe and Russia); Foro Interamericano,

a Spanish-language public affairs program, invites

high level guests and Washington-based Latin jour-

nalists to discuss most relevant topics each week

highlighting those of bilateral interest; and

Washington Monthly, a journalist round table hosted

by journalist Ken Bode, explored the major events

of Washington through the

eyes of America’s most

respected journalists. WORLD-

NET stepped up its stre a m i n g

e ff o rts during the crisis in

Kosovo by sending out special

messages by the President and

the Secre t a ry of State, as well

as a special series of daily pro-

grams on the crisis. The pro-

grams and messages were

often streamed in multiple lan-

guages. The Pre s i d e n t ’s

Message to the Serbian people

generated 450,000 hits over a

two-day period to the WORLD-

NET Homepage. In addition, CNN wrote a lengthy

a rticle on its Internet site about the govern m e n t ’s

public diplomacy eff o rt. The article included re f e r-

ences to the Pre s i d e n t ’s message, a picture of the 

WORLDNET Homepage, and several places 

in the article where people could go to the 

WORLDNET Homepage to see the message and get

other inform a t i o n .

I n t e r n e t
WORLDNET Website: h t t p : / / w w w. i b b . g o v / w o r l d n e t /

Energy Secretary Bill Richardson is interv i ewed on WO R L D N E T.

ANNUAL REPORT/MASTER  2/7/01  5:33 PM  Page 23



24

Radio Free Europe/Radio Liberty

P r e s i d e n t : Thomas A. Dine

L i s t e n e r s h i p : A c c o rding to audience re s e a rch commissioned by RFE/RL and

other international broadcasters and conducted by the

InterMedia Survey Institute, well over half of all regular listeners

to international radio in RFE/RL’s 24-country broadcast re g i o n

a re listeners to RFE/RL. This translates to between 13 and 18 mil-

lion regular listeners, the largest audience of any intern a t i o n a l

b ro a d c a s t e r. Of the total audience to international radio re a c h e d

in the course of 12 months (combining regular and occasional

listeners), almost two-thirds, or between 34 and 46 million listen-

ers, hear RFE/RL.

Weekly broadcast hours per language (rounded)
To tal weekly broadcast hours 8 6 0

Arabic 

(Radio Free Iraq) 4 2

A rm e n i a n 2 1

A z e r b a i j a n i 2 1

B e l a ru s i a n 2 8

B u l g a r i a n 4 5

Czech 

(w/Czech Radio) 7 0

E s t o n i a n 9

G e o rg i a n 2 1

K a z a k h 4 2

K y rg y z 2 8

L a t v i a n 1 4

L i t h u a n i a n 1 6

P e r s i a n 4 2

R o m a n i a n / M o l d o v a n 4 2

R u s s i a n 1 6 8

South Slavic 

(Albanian, Bosnian, 

C roatian, Serbian) 7 5

S l o v a k 2 8

Ta j i k 2 1

Ta t a r- B a s h k i r 2 8

Tu r k m e n 2 8

U k r a i n i a n 4 2

U z b e k 2 8

FY2000 annual budget: $ 6 7 , 7 9 4 , 0 0 0

Number of employ e e s : 4 7 6

H e a d q u a r t e r s : Prague, Czech Republic

ANNUAL REPORT/MASTER  2/7/01  5:33 PM  Page 24



25

Highlights and Achievements from 1999

• When NATO air strikes began on 24 March 1999,

RFE/RL dramatically expanded its multi-ethnic and

multi-lingual South Slavic broadcasts to provide all

of the peoples of the former Yugoslavia (on Marc h

8, 1999) a reliable and regular source of accurate

news and analysis - on FM, AM, short-wave, satel-

lite, and the Internet. A survey conducted by USIA

found that “one third of the Serb public said they

listened to Radio Free Europe broadcasts at least

once per week during the NATO air strikes,” the

most of any international bro a d c a s t e r.

• F rom first broadcasts of 30 minutes of original pro-

gramming each per day in October 1998, RFE/RL’s

Persian Service and Radio Free Iraq bro a d c a s t s

have expanded to 3 hours of original pro g r a m m i n g

per day (followed by 3 hours

of repeat programming per

day). These broadcasts have

been very well received by lis-

teners. In the case of the

Persian Service, bro a d c a s t

items are frequently picked up

in the local Iranian pre s s .

Another indicator of the

impact of Persian Serv i c e

b roadcasts is the fact that

their broadcasts were jammed

by the Iranian government on

the eve of parliamentary elections there .

• A n d rei Babitsky, a veteran RFE/RL corre s p o n d e n t ,

was detained by Russian forces while re p o rting on

the war in Chechnya in mid-January 2000. Accused

by Russian authorities of participating in “an illegal

a rmed formation.” Kremlin officials claimed on

F e b ru a ry 3 that he had been handed over to

Chechen rebels in exchange for three Russian sol-

diers. This action, along with Russia’s contradicto-

ry and covert handling of the entire aff a i r, re s u l t e d

in an international outcry from politicians, govern-

ments, non-governmental and media org a n i z a t i o n s .

Eventually his captors released Babitsky just out-

side of the Dagestani capital, Machachkala, where

he was detained by local law enforcement authori-

ties and charged with traveling with a false identity

documents-documents given to him by his captors.

On Febru a ry 28 Babitsky was transported by plane

to Moscow and released on his own re c o g n i z a n c e ,

without the right to leave Moscow. Babitsky is only

one of several RFE/RL re p o rters and stringers to 

be harassed and mistreated by local authorities

while carrying out their journalistic missions, 

in countries such as: Azerbaijan, Belarus, Iran,

Kazakhstan, Kyrgyzstan, Serbia, Ta j i k i s t a n ,

Turkmenistan and Uzbekistan.

• Four new studios were constructed in 1999 in the

RFE/RL Operations Center in Prague, to support our

Persian Service and Radio Free Iraq broadcasts. 

• RFE/RL continued its eff o rts to take advantage of

the Internet in its activities, doubling Intern e t

access bandwidth in support of its operations in

Prague during 1999. 

• Hosted world leaders such as Presidents Va c l a v

Havel of the Czech Republic, Milo Djukanovic of

M o n t e n e g ro, Valdas Adamkus of Lithuania, Guntis

Ulmanis of Latvia and former President Richard von

Weizsacker of Germany at RFE/RL’s Prague opera-

tions center, where each re a ff i rmed their support

for and faith in the work of RFE/RL.

“As one of the constant listeners of Radio Libert y, I want to thank you, the

A m e rican Congress and the American people for the enormous contri bution yo u

h ave made to the dissemination of the ideas of democra c y, justice and freedom

through the entire wo rl d . It would not be an ex a g g e ration to say that Radio Libert y

is one of the few tri bunes for those struggling for the establishment of democra c y

and a just society in those countries where even up to now rule 

dictatorship and authori t a ri a n i s m .

– Khazratkul Khudoiberdi, a former Uzbek political prisoner now living in Sweden
1 2 / 2 3 / 9 9

ANNUAL REPORT/MASTER  2/7/01  5:33 PM  Page 25



• RFE/RL introduced seven new periodical publica-

tions in 1999/2000, which are disseminated by fax,

E-mail and posted to RFE/RL’s We b s i t e ,

h t t p : / / w w w. rf e r l . o rg. They are: East Euro p e a n

Perspectives; Poland, Belarus, and Ukraine Report ;

South Slavic Report; Russian Federation Report ;

Kosovo Report (for and during the crisis); Russian

Election Report; and Baltic States Report. Joining

the daily RFE/RL Newsline and weekly publications

Caucasus Report, Balkans Report, Iran Report, Iraq

R e p o rt and Watchlist, these publications provide a

c o m p rehensive review and analysis of events in

R F E / R L’s broadcast region and are recognized as

s t a n d a rd sources of re c o rd for the areas they cover.

These publications reach at least 60,000 persons

each week.

• The Hoover Institution on Wa r, Revolution and

Peace at Stanford University will house the bro a d-

cast archives and corporate re c o rds of Radio Fre e

E u rope/Radio Liberty under an agre e m e n t

a p p roved by the U.S. Broadcasting Board of

G o v e rnors. The RFE/RL re c o rds and archives to be

housed at Hoover cover the period from the cre-

ation of both Radios in the early 1950’s until June

1995, when the corporation moved its bro a d c a s t

h e a d q u a rters from Munich, Germany to Prague.

R F E / R L’s agreement with Hoover does not cover the

a rchives of the RFE/RL Research Institute, which

a re housed in the custody of the Open Society

A rchives at the Central European University in

Budapest, Hungary. The broadcast archives consist

of some 61,000 reels of broadcast tapes, 7.5 million

pages of broadcast transcripts, and thousands of

additional documents generated by the various

b roadcast services of RFE and RL. 

I n t e r n e t
R F E / R L’s Website offers regular news updates in 10

languages. Websites for Bulgarian, Lithuanian, Ta t a r-

Bashkir and Ukrainian were introduced in 1999. Other

RFE/RL language sites are available in Russian, Bosnian-

C roatian-Serbian (as one language), Belarusian, Slovak, 

and English.

All 860 hours a week of RFE/RL’s broadcasts are

s t reamed live on the Internet in RealAudio format 24 hours

a day. Persian and Radio Free Iraq broadcasts are also

re c o rded and made available as on-demand RealAudio files

on the web.

RFE/RL Websites: 

h t t p : / / w w w. rf e r l . o rg /

RFE/RL Audio:

h t t t p : / / w w w. rf e r l . o rg / re a l a u d i o /

RFE/RL Report s :

h t t p : / / re p o rt s . rf e r l . o rg /

RFE/RL Search (multi-language):

h t t p : / / s e a rc h . rf e r l . o rg

26

I want to thank you because of the great service you pro-

v i d e, especially the Persian ra d i o. In all the days of the

p r o t e s t s, the only news agency I could trust was yo u … . I

hope someday all the wo rk we do will lead Iran to freedom.

– a listener in Iran

For decades, Radio Free Europe has been giving hope to

those who were keeping the fire of freedom alive on the

other side of the Iron Curt a i n . And once again we can today

thank RFE that this hope has found its fulfillment.

– P resident Guntis Ulmanis of Latvia, 
5 / 1 1 / 9 9

ANNUAL REPORT/MASTER  2/7/01  5:33 PM  Page 26



27

Radio Free Asia

P r e s i d e n t : R i c h a rd Richter

L i s t e n e r s h i p While formal audience re s e a rch remains extremely risky in all of the coun-

tries to which RFA broadcasts and impossible in some of them, RFA’s

D e p a rtment of Audience Research continued aggressively to pursue numer-

ous options to gauge the size of its listenership and in 1999 met with some

success. RFA has begun the process of gathering baseline audience num-

bers for several of its services by imbedding radio listening questions in

l a rger surveys on other topics or by conducting travelers’ surveys similar

to those carried out for Radio Free Europe during the Cold Wa r.

Mandarin and Cantonese
R FA’s pilot survey of 2,693 Chinese respondents inside

China in November of 1998 revealed that awareness of RFA

and the audience for RFA in a thriving coastal city, a ru s t-

belt interior city, and a rural Southwestern county was

l a rger than all international broadcast stations except VOA

and BBC. After only 26 months of Mandarin bro a d c a s t i n g ,

R FA’s share of international radio listenership was pro j e c t-

ed to be 16.7 percent in coastal Qingdao, 10.8 percent in

industrial Wuhan and 21.4 percent in the small county. 

Ti b e ta n
In the last quarter of 1999, RFA redoubled its eff o rts to

gather more systematic information on its Tibetan listener-

ship. In addition to getting periodic re p o rts fro m

We s t e rners inside Tibet, RFA commisioned a London-

based re s e a rch firm to coordinate eff o rts to survey adult

Tibetan refugees passing through the UNHCR Reception

Center in Kathmandu, Nepal. Pre l i m i n a ry re p o rts from this 

ongoing study suggest that RFA’s listenership among

recent arrivals from Tibet is significant, though exact num-

bers will not be available until later this year. The re s e a rc h

team re p o rts that a significant portion of those who lis-

tened to RFA broadcasts while inside Tibet listened to

R FA’s dialect programming. Kham speakers tended to lis-

ten in both Kham and standard Tibetan, while Amdo

speakers listened almost exclusively in Amdo. No actual

audience numbers are available however.

C a m b o d i a
A survey conducted in Cambodia’s three largest cities

in Febru a ry 1999 found that RFA has quickly built a short-

wave audience, surpassing a number of entrenched inter-

national services. Of those respondents surveyed, 34 per-

cent had heard of RFA and 6.7 percent had listened to the

station in the previous year. In FY1999, RFA also began

tracking calls to its Phnom Penh-based call-in pro g r a m .

This database tracks the demographics and interests of

callers to the show. 

Vietnamese 
In FY99, an IBB survey of 1,559 adults in six cities

revealed that 15 percent were aware of RFA. Qualitative

work conducted with recent arrivals from Vietnam in the

Washington D.C. metropolitan area and in Bangkok found

that listeners especially valued RFA’s coverage of

Vietnamese domestic politics. Jamming and poor re c e p-

tion continued to present problems for those who wanted

to tune in to the serv i c e .

Laos 
To learn about Lao listenership, RFA participated in

the IBB’s unprecedented media survey of more than 1,000

respondents in the Laotian cities of Vientiane and Luang

Prabang and a small town in Savannakhet pro v i n c e .

Though RFA had no previous baseline figures for listener-

ship in Laos, the findings do suggest that-after two years of

ANNUAL REPORT/MASTER  2/7/01  5:33 PM  Page 27



b ro a d c a s t i n g - R FA’s Lao Service had a

regular audience larger than any other

i n t e rnational broadcast station except

Voice of America. In fact, in the capital

of Vientiane, RFA’s regular and occa-

sional audience was even larger than

V O A’s. Among those surveyed, RFA’s

audience was 4.2% with a one-month

listenership of 3.9%. Significantly, 17.6

p e rcent of RFA listeners said that

they first tuned to RFA in the past year, with nearly 5 per-

cent saying they first listened to RFA in the last six months.

Asked what were the most important programs among

R FA’s Lao broadcasts, listeners overwhelmingly picked two

topics: News about Laos (88%) and News about other

Asian Countries (83%).

B u r m e s e
In 1999, RFA was able to commission a series of in-

depth interviews with international radio listeners con-

ducted in four sites inside Burma as well as with re f u g e e s

in a Thai border camp. Research found that listeners turn

to BBC and VOA for international news, but tune in to RFA

for more extensive coverage of Burmese politics. An inde-

pendent re s e a rch company found that “RFA’s surrogate for-

mat fills an important niche in Burma. It is the only consis-

tent and reliable source of information on domestic politi-

cal developments available to most Burm e s e . ”

No actual audience numbers for Burm a .

U y g h u r
No audience numbers available.

Ko r e a n
No re s e a rch available for North Korea. 

Weekly broadcast hours per language 2 3 8

M a n d a r i n ) 8 4

(1 hour of Wu on weekends)

Ti b e t a n 56 

C a n t o n e s e 2 1

B u rm e s e 1 4

Vi e t n a m e s e 1 4

K o re a n 1 4

L a o 1 4

K h m e r 1 4

U y g h u r 7

FY 2000 Annual Budget: $ 2 1 , 9 7 8 , 3 4 9

Number of employ e e s : 249 

H e a d q u a r t e r s : Washington, D.C.

28

William Zhang, host of the Mandarin call-in program “Listener Hotline,” t a kes a call in the 
studio from China.

ANNUAL REPORT/MASTER  2/7/01  5:33 PM  Page 28



Highlights and Achievements from 1999

• R FA launched the only international Uyghur serv i c e

in July, targeting listeners in the Uyghur

Autonomous Region of China and in Central Asia.

The region is under extraord i n a ry security pre s s u re

f rom the Chinese government which, it is feared, is

attempting to blot out Uyghur culture and identity.

R FA broadcasts, like an educator, has brightened our

h e a rt s … . T h ey have opened our eye s. China always wants to

keep the Uyghurs ignorant of the wo rl d . But now we under-

stand democra c y, human rights and freedom. R FA broadcast

means more than food, drink and air to us because it give s

us hope and inspira t i o n . We hope RFA increases the broad-

cast time in the Uyghur language.”

A letter to RFA Uyghur service from a listener 
in Ghulja City, China, July 11, 1999

• R FA launched a highly successful daily Tibetan call-

in show in October. Most of the callers so far have

been Chinese listeners from throughout China who

have an interest in Ti b e t .

Although I could not understand why some callers support

the CCP, we have at least one thing in common-we all love

to listen to RFA . I think the CCP is afraid of people listening

to RFA because they do not want people to know more

about freedom and democra c y.

A caller from Hefei, Anhui Province, China 
June 8, 1999

• The Lao service conducted an exclusive interv i e w

with the lead student organizer of a major demon-

stration in Vientiane on October 26. This demon-

stration was unprecedented in a country known for

strict government controls. This interview was

picked up by wire services and newspapers.

• In December, a seven-part series on the Vi e t n a m

P e o p l e ’s Army (VPA) was broadcast. Based almost

e n t i rely on new documents originating fro m

Vietnam, the series revealed details of infighting in

the top ranks of the military. 

• The Burmese service launched two new long-term

f e a t u res-one analyzing the connection between the

B u rmese economy, money laundering, and dru g

t r a fficking and the other focusing on the AIDS pro b-

lem in Burma. 

• Special programs and features in Mandarin were

devoted to the 50th anniversary of the founding of

the People’s Republic. Centerpieces included two

f i v e - p a rt series, one consisting of individual re p o rt s

on each of the past five decades under communist

rule and the other was a collection of interv i e w s

with Chinese people born in 1949, the same age as

the Republic. 

29

R FA ’s Vice President of Programming, Dan Souterland, with Lu Lay
Sreng, Cambodia’s Minister of Info rmation in Phnom Penh (2/99).

ANNUAL REPORT/MASTER  2/7/01  5:33 PM  Page 29



You are ordinary Chinese, but the wo rk you do is ex t ra o r d i-

n a ry.Your wo rk is to wa ke up millions of Chinese who have

been cheated, numbed, fooled and persecuted and learn

their situation. Thanks to you, RFA .You have opened a win-

d ow for China and introduced space for democracy and free-

d o m .You are a real promising sunshine. I wish all of the RFA

staff good health and ask you to wo rk hard so Chinese peo-

ple can break away from the hardship of life sooner and live

happily and freely. This will be RFA ’s achievement that will be

remembered fo r eve r.

A listener from China’s Guangdong Pro v i n c e
December 8, 1999

• Hong Kong commentator Han Dong Fang exposed a

series of strikes, demonstrations and worker unre s t

t h roughout China on his program Labor Corn e r.

These events had never been re p o rted by mainland

Chinese or foreign media.

• R FA designed and built out a production office in

Phnom Penh including two digital editing stations

and a production studio. The new facility is used

heavily by the Khmer, Lao and Vietnamese services. 

I n t e r n e t
Since the RFA Internet Website redesign, RFA has expe-

rienced steady gains in visitor traffic. There were 2,235,616

hits in December 1999, an average of 72,116 hits per day.

This translates into 119,348 user sessions for December

alone (3,350 per day), 25% of which were from intern a t i o n-

al visitors.

R FA Website: h t t p : / / w w w. rf a . o rg /

30

ANNUAL REPORT/MASTER  2/7/01  5:33 PM  Page 30



Voice of America
330 Independence Avenue, S.W.
Washington, DC 20237
Telephone: (202) 619-2538
Fax: (202) 619-1241

Radio Free Europe/Radio Libert y
1201 Connecticut Avenue, N.W.
Washington, DC 20036
Telephone: 202-457-6900
Fax: 202-457-6992
H e a d q u a rters: Prague, the Czech Republic
Telephone: 420-2-2112-1111
Fax: 420-2-2112-3013

Radio Free Asia
2025 M Street, N.W.
Washington, DC 20036
Telephone: (202) 530-4900
F a x : (202) 530-7794

WORLDNET Te l e v i s i o n
330 Independence Ave., S.W.
Washington, D.C. 20237
Telephone: (202) 619-2538
Fax: (202) 619-1241

O ffice of Cuba Bro a d c a s t i n g
(Radio and TV Mart í )
4201 N.W. 77th Av e n u e
Miami, FL 33166
Telephone: (305) 437-7000
Fax: (305) 437-7016

B roadcasting Board of Governors Staff
Ambassador Josiah H. Beeman, Chief of Staff
C a rol M. Booker, Legal Counsel and Acting General Counsel
B ruce Sherman, R e s e a rch and Program Review Off i c e r
Susan Andross, C o n g ressional Liaison Off i c e r
G regg Rickman, Congressional Liaison Off i c e r
Kelley Lehman, Chief Financial Off i c e r
B renda Massey Hardnett, Executive Assistant
Bonnie Thompson, Executive Assistant

Tuleda Poole Johnson, A rt Dire c t o r
Kristopher Mosby, Cover Design 
Magda Hishmeh, Lynn Lindberg, and various photographers, P h o t o g r a p h y

ANNUAL REPORT/MASTER  2/7/01  5:33 PM  Page 31



Broadcasting Board of Gov e r n o r s
330 Independence Avenue, S.W.

Washington, DC 20237

Telephone: (202) 401-3736

Fax: (202) 401-6605

ANNUAL REPORT/MASTER  2/7/01  5:33 PM  Page 32


