
2
0
0
3

International 
Broadcasting Bureau

Voice of America 

Office of Cuba Broadcasting 

Radio Free Europe/
Radio Liberty 

Radio Free Asia  

Middle East Television Network

ANNUAL
REPORT

BROADCASTING BOARD OF GOVERNORS



“. . . WITHOUT U.S. INTERNATIONAL BROADCASTING, 

Table of Contents

Overview 2

Voice of America 4

Radio Free Europe/Radio Liberty 6

Radio Free Asia 8

Office of Cuba Broadcasting 10

International Broadcasting Bureau 11

Satellite Television 12

Rebuilding Iraq and Afghanistan 14

Reaching the Middle East and Iran 16

Reaching China and North Korea 18

Health Coverage Around the World 20

Profiles of Governors 22



To the President of the United States 
and the Congress of the United States:

The Broadcasting Board of Governors (BBG) respectfully submits its

eighth annual report, summarizing the activities of U.S. international,

nonmilitary broadcasting: the Voice of America, Radio Free Europe/

Radio Liberty, Radio Free Asia, the Middle East Television Network,

the Office of Cuba Broadcasting and the International Broadcasting

Bureau, which houses support services for the broadcasting entities.

The report is required by Section 305 (a) of Public Law 103-236, the 

U.S. International Broadcasting Act of 1994.

The BBG, a bipartisan, presidentially appointed board, assumed sole supervision of 

U.S. international broadcasting, in accordance with the 1998 Foreign Affairs Reform and

Restructuring Act (P.L. 105-277). 

New ways of reaching vital audiences with accurate news and information became 

more important than ever in 2003. Along with radio and the Internet, the BBG focused 

on satellite television, particularly to the Middle East and Iran, areas of high national 

security interest to the United States. Satellite television will be to worldwide audiences

in the future what shortwave radio was in the past. We also firmly established a voice in

the media war being fought for the attention of Arabic and Persian speakers with Radio

Sawa and Radio Farda.

Overall, the BBG is using all available technologies to reach over 100 million people 

in more than 60 languages, fulfilling its mission “to promote and sustain freedom and

democracy by broadcasting accurate and objective news and information about the

United States and the world to audiences overseas.” Without U.S. international broad-

casting, the voice of freedom and democracy would be muted.

Respectfully submitted,

Kenneth Y. Tomlinson
Chairman, Broadcasting Board of Governors

THE VOICE OF FREEDOM AND DEMOCRACY WOULD BE MUTED.”    

Kenneth Y. Tomlinson
Chairman
Broadcasting Board of Governors



2

B R O A D C A S T I N G  L A N G U A G E S

Afan Oromo
Amharic
English to Africa
French to Africa
Hausa
Kinyarwanda
Kirundi

Ndebele
Portuguese 

to Africa
Shona
Swahili
Tigrigna

Central 
Asia
Kazakh
Kyrgyz
Tajik
Turkmen
Uzbek

Latin 
America
Creole
Spanish

Armenian
Avar
Azerbaijani
Belarusian
Chechen

Circassian
Georgian
Russian
Tatar-Bashkir
Ukrainian

Albanian
Bosnian
Bulgarian
Croatian
Czech
Estonian

Greek
Hungarian
Latvian
Lithuanian
Macedonian
Polish

Romanian
Serbian
Slovak
Slovene

East Asia
Burmese
Cantonese
Indonesian
Khmer
Korean
Lao
Mandarin
Thai
Tibetan
Uyghur
Vietnamese

Near East &
North Africa
Arabic
Kurdish
Persian
Turkish

South 
Asia
Bangla
Dari
Hindi
Pashto
Urdu

Eastern & Central Europe

ROUND-THE-CLOCK, day in and day out,
the Broadcasting Board of Governors
(BBG) advanced the cause of freedom and
democracy by broadcasting uncensored,
accurate and objective news and informa-
tion to millions of people around the
world in their own languages. Within 
the public diplomacy realm, the BBG 
performed its journalistic mission on
behalf of the American taxpayers.

With a budget of $503,341,000 the BBG
communicated with a worldwide audience
by radio, television and the Internet. It
played an important role in explaining the
war on terrorism, helped counter misper-
ceptions and untruths about the United
States and provided valuable information

about health, science, education, politics,
the rule of law and the status of women. 

The BBG sustained and in many cases
expanded audiences in key target areas,
including the Middle East, Central and
Southeast Asia, Iraq, Iran, North Korea
and Cuba, as well as in major markets
such as China, Russia and Africa where 
40 million VOA listeners live. The Voice of
America (VOA), Radio Free Europe/Radio
Liberty (RFE/RL), Radio Free Asia (RFA),
Radio/TV Martí, Radio Sawa and Radio
Farda were at the center of the world’s
news events—from the war in Iraq and 
the capture of Saddam Hussein to the
SARS epidemic in China and the Columbia
Space Shuttle disaster. 

Eurasia

2

OVERVIEW

. 
. 

. 
B

R
O

A
D

C
A

ST
IN

G
 U

N
C

EN
SO

R
ED

, 
A

C
C

U
R

A
T

E 
A

N
D

 O
B

JE
C

T
IV

E 
N

EW
S 

. 
. 

. 

Africa



3

BBG Governors
Kenneth
Tomlinson  
(left) and 
Norman Pattiz
(right) with
Sheikh Abdullah
Bin Zayed,
Minister 
of Information,
United Arab
Emirates.

The BBG created a Middle East Television
Network, which in early 2004 launched
Alhurra, a full-service satellite television
channel with newscasts, current affairs
talk shows, news updates and other infor-
mation programming. 

Radio Sawa, the 24/7 Arabic-language sta-
tion, became the region’s leading interna-
tional broadcaster in many markets in less
than two years. It both attracted a large
audience and fulfilled its core news mis-
sion. In Iraq, Radio Sawa—on FM, medium-
wave (AM) and digital audio satellite—was
the most-listened-to station as the country
emerged from decades of dictatorship.

In order to reach a new generation of lis-
teners, the BBG dramatically refocused
and expanded programming to Iran, where

70 percent of the population is under 30.
In July, VOA launched News and Views, 
a 30-minute, nightly, Persian-language
news show that immediately attracted 
a strong audience. The show joined two
other VOA-TV weekly Persian products: a 
90-minute call-in show and a youth news-
magazine. Rounding out the picture, Radio
Farda, the 24/7 station, broadcast more
than eight hours of daily news along with
music and cultural programs. Its website
has received more than 10 million hits
since launch. VOA Persian continued its
coverage aimed at elite listeners.

From Afghanistan to Zimbabwe, the BBG
added topical programs, updated formats,
revitalized its products and improved
transmission to ensure its strategic goals
were met. 

Broadcasting Board of
Governors

International Broadcasting
Bureau

B R O A D C A S T I N G  E N T I T I E S     

BBG Mission
Statement

To promote
and sustain
freedom and
democracy by
broadcasting
accurate and
objective
news and
information
about the
United States
and the world
to audiences
overseas.

Middle East
Television Network



THE VOICE OF AMERICA broadcast via radio, TV, and the
Internet in 55 languages in 2003 to an estimated 94 million 
people each week. VOA provides its audience with around-the-
clock, reliable news, balanced reporting, and informative fea-
tures. With a network of AM, FM, and TV affiliates as well as
direct broadcasts, VOA focuses on countries that lack a strong 
independent media. 

VOA’s TV programs, broadcast via a satellite network, 
include original and acquired material that reflects a broad
spectrum of American life along with discussions about U.S. 
foreign and domestic policies. 

VOA audiences also are able to access the latest news and
information on the Internet at www.VOANews.com. Contin-

uously updated, English and foreign-language text is
presented with photos, audio, and video. Subscrip-
tions to cyberjournals—daily or weekly VOA email
publications—are another popular web feature. 

Created in 1942, VOA now has a central newsroom
which writes more than 150 news reports a day
based on information from more than 140 correspon-
dents and freelance reporters around the world. VOA
language services use these reports as a basis for
programming. VOA English-language broadcasts are
heard worldwide. VOA’s News Now, a fast-paced mix
of news and features, is available around the clock
on satellite and the Internet as well as on shortwave
during select times. There is also a 24-hour satellite
stream devoted entirely to American music. 

VOA provides programs to 1,300 affiliate radio and television
stations around the world via satellite downlinks and MP3 files. 

Employees: 1,212

FY 2003 Budget: $146.1 million

Weekly Hours Broadcast: Almost 1,000

Languages: 55

FIRSTS:

■ The Persian 
Service added News
and Views, a nightly
30-minute Persian- 
language news and
information TV pro-
gram transmitted 
to Iran via satellite.

■ The Urdu
Service revamped
its radio program-
ming format to 
create a music 
and news mix
called Radio Aap 
ki Dunyaa (Your
World) to appeal to
younger audiences. 

■ VOA launched 
daily programs in
Shona, Ndebele 
and English for
Zimbabwe where
President Mugabe
cracked down 
on media. 

■ Jurnal VOA airs
every weekday 
for 30 minutes on
nationwide televi-
sion in Indonesia.

VOA Director 
David Jackson

VOICE OF AMERICA

4

. 
. 

. 
R

EL
IA

B
LE

 N
EW

S,
 B

A
LA

N
C

ED
 R

EP
O

R
T

IN
G

, 
A

N
D

 I
N

FO
R

M
A

T
IV

E 
FE

A
T

U
R

ES
.

Governor Steven
J. Simmons
meets with
Urdu-speaking
VOA staff.



Photos From 
Top to Bottom:

VOA Azerbaijani
broadcasters 
in one of VOA’s
Washington, D.C.,
studios;

VOA photo-
journalist covers 
a human-interest
story in Nigeria; 

VOA Swahili
Service journalist
Vincent Makori
interviews
President Bush 
in July at the 
White House.

THE VOA CHARTER

The VOA Charter, signed into law
in 1976, states:

1. VOA will serve as a consis-
tently reliable and authori-
tative source of news. VOA
news will be accurate, objec-
tive, and comprehensive.

2. VOA will represent America,
not any single segment of
American society, and will 
therefore present a balanced 
and comprehensive projection
of significant American
thought and institutions.

3. VOA will present the pol-
icies of the United States
clearly and effectively, and
will also present responsible
discussions and opinion on
these policies.

“I have been listening to VOA/Ukrainian for a long time. . . .  Your programs are very 
valuable. They are wonderful. You open the door to the world for us.”

A VOA listener

5



RADIO FREE EUROPE/RADIO LIBERTY (RFE/RL)
broadcast in 34 languages in 2003. It increased its
efforts to reach predominantly Muslim communi-
ties in Southwest Asia, the Caucasus and Central
Asia, while preparing to end broadcasts to seven
countries of Central and Eastern Europe. 

RFE/RL is committed to promoting democratic 
values and institutions by disseminating timely,
accurate and objective news, information, and
analysis. RFE/RL focuses on local and regional
developments in countries engaged in a transition
from totalitarian control and countries where 
economic chaos, censorship and government intim-
idation threaten democracy. RFE/RL maintains
bureaus throughout its broadcast region and
employs more than 1,500 freelancers worldwide. 

RFE/RL broadcasts more than 1,000 hours of pro-
gramming a week from its operations center in

Prague, Czech Republic. 
Its corporate head-
quarters are located in
Washington, D.C. 

RFE/RL transmits its pro-
grams by shortwave, 
AM and FM. Increasingly
important are RFE/RL’s
Internet websites and its
email distribution services
that provide people around
the world with news. 

Employees: 602

FY 2003 Budget: $75.8 million

Weekly Hours Broadcast: More than 1000

Languages: 34

FIRSTS:

■ RFE/RL gained headlines
worldwide with the dis-
covery of documents that
implicated the Belarusian
government in illegal arms
trade with the government
of Saddam Hussein.

■ The Bulgarian Service, 
in a joint production with
Bulgaria's largest private
television broadcaster, 
bTV, launched a weekday
television news program,
Blitz. It grew to become
Bulgaria's most popular
morning news program,
with a 43 percent market
share in its time slot.

■ The Uzbek Service, 
working with the American
Bar Association’s Central
European and Eurasian 
Law Initiative, launched a 
radio drama (Know Your
Rights) to teach Uzbek 
listeners about their rights
under the law.

■ Twenty-four Afghan 
students completed a six-
month radio journalism
training program in Kabul.

RFE/RL President 
Thomas Dine

RADIO FREE EUROPE/RADIO LIBERTY

6

. 
. 

. 
P

R
O

M
O

T
IN

G
 D

EM
O

C
R

A
T

IC
 V

A
LU

ES
 A

N
D

 I
N

ST
IT

U
T

IO
N

S 
. 

. 
. 

Governor Jeffrey
Hirschberg
(right) speaks 
to RFE/RL serv-
ice directors 
in Prague 
with RFE/RL
President Dine.



Clockwise from 
top left: 

RFE/RL Uzbek
Service correspon-
dent with Iraqi
artist Sameera
Abdulwahab 
in Baghdad; 

RFE/RL Bishkek
Bureau journalist
interviews the 
First Lady of
Kyrgyzstan, Dr.
Mairam Akayeva;  

Radio Free
Afghanistan corre-
spondents broad-
cast from RFE/RL’s
Prague studio;  

Televised RFE/RL
roundtable discus-
sion in September
2003 in the
Ukrainian city of
Lviv to discuss
“The Future of the
Youth of Ukraine.”   

“I appreciate a lot your service for Afghans. . . . It is really an independent radio. And the people 
are all happy about providing of news and events by this news agency around the country.”

Radio Free Afghanistan listener

7



RADIO FREE ASIA (RFA) broadcasts daily in nine 
languages to listeners in Asia whose own govern-
ments restrict freedom of information and expression. 
RFA broadcasts accurate and timely news and informa-
tion, along with a range of voices and opinions from 
within Asia, showing by example what freedom of 
expression really means. 

RFA focuses primarily on events occurring in its target
countries. Through shortwave transmission and the
Internet, RFA broadcasts in Mandarin, Cantonese, Uyghur,
three dialects of Tibetan, Burmese, Vietnamese, Korean,

Lao, and Khmer. 

All broadcasts origi-
nate from RFA’s
Washington, D.C.,
headquarters with
bureaus in Hong
Kong, Taipei, Phnom
Penh, Dharamsala,
Bangkok, Seoul, and
Ankara. News reports
and call-in programs
allow callers to
express views and
exchange ideas. 

RFA follows the strictest journalistic standards of 
objectivity, integrity, and balance. Informing East Asian 
listeners from all social strata and maintaining credibility
among them are RFA’s top priorities. 

Employees: 262

FY 2003 Budget: $27.2 million

Weekly Hours Broadcast: 252

Languages: 9

FIRSTS:

■ Doubled broad-
casting to four hours
to North Korea, whose
Stalinist regime main-
tains tight control 
over media.

■ Added two new 
call-in programs for 
listeners in China,
including one that
allowed a dialogue
between Chinese 
and Tibetans. 

■ Broke stories about
the Chinese govern-
ment’s crackdown on
minority Uyghurs and
the existence of a sys-
tem of forced labor in
the Xinjiang province. 

■ Reported on 
a string of deadly 
accidents in China’s
coal mines. 

RFA President 
Richard Richter

8

RADIO FREE ASIA

An RFA Khmer
Service reporter
on assignment
during elections
in Cambodia.

IN
FO

R
M

IN
G

 E
A

ST
 A

SI
A

N
 L

IS
T

EN
ER

S 
FR

O
M

 A
LL

SO
C

IA
L

ST
R

A
TA

. 
. 

. 



Clockwise 
from top:

RFA Tibetan
Service reporter
interviews the
Karmapa, a leading
figure in Tibetan
Buddhism; 

RFA President 
Dick Richter with
Mandarin Service
reporter Peter
Zhong, holding a
thank-you banner
sent to Zhong by a
village in China; 

RFA’s Korean 
Service director
(right) interviews
Hwang Jang Yop,
the highest-ranking
North Korean 
official yet to defect
to South Korea; 

RFA-sponsored
political conference
in Cambodia; 

RFA Khmer 
Service reporter 
on assignment 
during Cambodia's
elections.

9

“I listen to RFA every day despite all the noise that interferes with my listening. Sometimes I 
can hear clearly, sometimes I can’t. But now I understand—this is the real voice of a 
free democracy.” A Chinese listener, talking about jamming



ESTABLISHED IN 1990, the Office of Cuba Broadcasting
oversees the operations of Radio Martí and TV Martí. 
Both stations broadcast accurate and objective news and
information on issues of interest to the people of Cuba.
Radio Martí broadcasts news, music, and a variety of 
feature and news analysis programs seven days a week, 
24 hours a day on shortwave and AM. TV Martí produces
eight hours of original programming daily, including seven
30-minute newscasts a day. Programs focus on news,
sports, entertainment, and features on life in the U.S. and
other countries. Other programs include commentary and
information about events in Cuba and around the world to
promote the cause of freedom in Cuba.

Employees: 163

FY 2003 Budget: $24.8 million

Weekly Hours Broadcast: 328

Languages: Spanish

OFFICE OF CUBA BROADCASTING

FIRSTS:

■ TV Martí began
broadcasting 24
hours a day on
Hispasat, the direct-
to-home satellite
broadcaster based in
Spain. Dish owners
in Cuba can access
TV Martí for free.

■ Broadcast live
President Bush’s
address outlining
new initiatives
towards a demo-
cratic transition 
in Cuba.

■ Provided live,
play-by-play cover-
age of the major
league baseball
games, including 
the World Series. 

■ Covered the
arrests and plight of
75 Cuban dissidents
who were sentenced
to prison terms of up
to 28 years by the
Castro government. 

OCB Director
Pedro Roig

. 
. 

. 
T

O
 P

R
O

M
O

T
E 

T
H

E 
C

A
U

SE
 O

F 
FR

EE
D

O
M

 I
N

 C
U

B
A

.

10

Journalists at
Radio/TV Martí

collect the latest
news from Cuba.

“Congratulations, how great it is to know that Cuba 
is well informed of events that take place within and
outside our country.”                             A listener



THE INTERNATIONAL BROADCASTING BUREAU provides
administrative, marketing, engineering, technical, policy
and program support to the Voice of America and Radio/TV
Martí. It also provides transmission services for all the BBG
broadcast services.

IBB stays on the cutting edge of technology, managing a
complex network of domestic and overseas transmitting
stations as well as satellite and other Internet delivery 
systems. This network relays U.S. government-funded 
programs to transmitting stations and to AM, FM, short-
wave, and cable broadcasters worldwide. 

The IBB Office of Policy staff write the U.S. government 
editorials heard daily on VOA broadcasts and produce
other public affairs programming. 

Employees: 964

FY 2003 Budget: $215 million (includes IBB and BBG) 
IBB Director 
Seth Cropsey

INTERNATIONAL BROADCASTING BUREAU

FIRSTS:

■ Established com-
prehensive broad-
cast coverage of 
Iraq by acquiring 
FM transmitters 
in key Iraqi cities,
improving medium-
wave signals and
enhancing satel-
lite coverage.

■ Installed two
high-powered 
medium-wave trans-
mitters as well as
FM transmitters in
Afghanistan to allow
U.S. international
broadcasting to
blanket the country. 

■ Implemented 
email distribution
programs in Iran
and China, two
countries where 
governments block
Internet sites. 

11

Left: IBB 
satellite 

antennas.

Right: IBB 
engineers work

on antenna
equipment at a

transmitting 
station for U.S.

international
broadcasting.

. 
. 

. 
O

N
 T

H
E 

C
U

T
T

IN
G

 E
D

G
E 

O
F 

T
EC

H
N

O
LO

G
Y

. 
. 

. 



. 
. 

. 
R

EL
IA

B
LE

 N
EW

S,
 B

A
LA

N
C

ED
 R

EP
O

R
T

IN
G

, 
A

N
D

 I
N

FO
R

M
A

T
IV

E 
FE

A
T

U
R

ES
.

12

Broadcasters for
Alhurra prepare
for the station's
launch.

DURING 2003, preparations were 
under way to launch Alhurra, the 24/7
Arabic-language television network.
Alhurra, operated by the Middle East
Television Network (MTN), is U.S. interna-
tional broadcasting’s single most ambi-
tious undertaking since the creation of the
Voice of America more than 60 years ago. 

Although the television medium is 
distinctly different from the first VOA
broadcast over shortwave in German, 
the mission remains the same: to broad-
cast accurate, timely and relevant news
and information about the region, the
world and the United States to a broad,
Arabic-speaking audience, thereby 
advancing both freedom and democracy
in the Middle East and long-term U.S.
national interests.

Alhurra aims to reach 300 million Arabs,
many of whom are skeptical about the
United States and its policies. A growing
number of potential Alhurra viewers own
satellite dishes, which allow them to see
the daily programming: news updates,

news magazines, current affairs programs,
talk shows, documentaries and other
informational features. 

Based outside Washington, D.C., in Fairfax
County, Virginia, Alhurra will eventually
employ over 200 people, including
reporters across the Middle East. With a
start-up budget of $62 million—and $40
million extra for Iraq-specific program-
ming—Alhurra is part of the Broadcasting
Board of Governors’ vision to expand U.S. 
international broadcasting’s reach,
embrace new technologies and attract 
distinct segments of the market.

VOA’s major TV initiatives in 2003 include
News and Views, a nightly, 30-minute 
show in Persian with a strong audience; 
a weekly news feed in Hindi on India’s
number-one cable news provider with 
a reach of 30 million; and Jurnal VOA, a 
30-minute, weekly show in Indonesian with 
a reach of 118 million.

Altogether, VOA has television products 
in more than 20 languages, including
Mandarin, Indonesian, Serbian, Bosnian,
Albanian, Croatian, Russian, Ukrainian,
English, and French-to-Africa.

Across the ocean, Cubans were given
more access to TV Martí when the signal
was placed on the Hispasat direct-to-home
satellite service. 

RFE/RL’s South Slavic and Albanian and
Ukrainian Services produce weekly televi-
sion newsmagazines. 

In an ever-changing world, television is
expected to be as widespread as radio
throughout the BBG’s target audiences. 

A NEW ERA IN U.S. INTERNATIONAL BROADCASTING:
SATELLITE TELEVISION     

. 
. 

. 
A

D
A

P
T

IN
G

 T
O

 T
H

E 
N

EW
 T

EC
H

N
O

LO
G

IC
A

L
R

EA
LI

T
IE

S.



13

Clockwise from
top left: 

The host of the
VOA Indonesian
Service’s news
program Jurnal
VOA in the studio;

BBG Chairman
Tomlinson 
(left) with 
Mary Catherine
Andrews, Director,
White House
Office of Global
Communications,
and Mouafac
Harb, MTN 
News Director;

Anchors for
Alhurra practice
before the station
officially goes 
on the air;

OCB studio 
technician in 
TV Martí’s 
Master Control;

RFE/RL round-
table on the status
of the Kazakh 
language held in
Khabar TV’s 
studios in Almaty,
Kazakhstan.

“I’m very happy listening to your television broadcasts. They bring me alot of information 
from abroad. I want you to expand broadcasting in Indonesia.”

A VOA -TV viewer



REPORTERS from U.S. international 
broadcasting were at the forefront in 
covering the war in Iraq and its aftermath,
providing up-to-the-minute stories on the
most significant news event of 2003. The
Voice of America had four reporters
embedded with the U.S. military at the
time of the invasion of Iraq; one of the
many Radio Sawa reporters in Iraq broad-
cast live from Baghdad as bombs first fell
on the city, and Radio Free Iraq’s reporter
narrowly escaped death as his convoy was
bombed in Kurdistan, Iraq. 

With the fall of Iraq, the reporting didn’t
stop. The Arabic-language Radio Sawa
quickly became the most-listened-to 
station across the country. Available on
FM in major cities and AM throughout the
country, the 24/7 station provided its huge
Iraqi audience with six hours of news and
current affairs programs each day.
Programs dealt with issues affecting Iraqis,
including reconstruction, political and

social events, education, and health. 
VOA’s Kurdish Service also attracted a
broad audience by quadrupling its broad-
casts, which included news, call-in shows
and high profile interviews.

In Afghanistan, where new AM and FM
transmitters afforded U.S. international
broadcasting unparalled reach across 
the country, Dari- and Pashto-speaking
journalists focused on general news,
reconstruction and democracy-building.
Between them, VOA and Radio Free
Afghanistan blanketed the country, 
providing “news you can use” in a 
seamless, 24-hour unified service. 
Listener rates were high. 

Among the innovative programs: live 
coverage of the Afghan Constitutional
Loya Jirga, on-air health tips, public 
service announcements on landmine 
safety, daily call-in shows, roundtables 
on women’s issues, the economy and 
education. BBG broadcasters also trained
numerous Afghan journalists

BROADCASTING’S KEY ROLE:
REBUILDING IRAQ AND AFGHANISTAN

14

Embedded VOA
journalist covers
the war in Iraq.

. 
. 

. 
U

P
-T

O
-T

H
E-

M
IN

U
T

E 
ST

O
R

IE
S 

O
N

 T
H

E 
M

O
ST

 S
IG

N
IF

IC
A

N
T

 N
EW

S 
. 

. 
.

“We Love VOA/Pashto so much that
we miss our dinner and evening
prayers but not the VOA Pashto 
program. During Ramadan when we
had to go to the Mosque, we had the
VOA/Pashto broadcast recorded so
we could listen to it later.” 

A listener in Afghanistan



Clockwise from
top left: 

VOA Dari Service
broadcaster 
covers the Loya
Jirga in December
in Kabul,
Afghanistan.

Loya Jirga dele-
gate Wakil Dar,
representing
Afghan refugees 
in Pakistan,
answers questions
from listeners 
in RFE/RL’s 
Kabul studio;

VOA reporter
embedded with
the U.S. military
covers the inva-
sion of Iraq;

The Staff of Radio
Free Afghanistan's
Kabul Bureau.

15

“As for your news, it is 100 percent fair. . . . God bless you in your mission to spread the 
word of truth.” A Radio Sawa listener



ACROSS THE MIDDLE EAST, Radio Sawa
continued to attract audiences, particu-
larly where listeners could tune in to Sawa
on FM. The Arabic-language station was
the number one broadcaster in Iraq and
the leading international broadcaster in
five countries, where it is heard on FM.

In the summer of 2003, ACNielsen surveys
reported Radio Sawa had an average 
listenership of 32 percent of the general
population 15 years and older in Jordan,
Kuwait, Egypt, Qatar, and the United Arab
Emirates. Radio Sawa was regarded as a
reliable source of news.

Radio Sawa has a unique format which
combines news and information with
Western and Arabic music, and special 
features that engage its audience like
“Sawa Chat” and “Ask the World Now.” 
The station was launched in March 2002.

In Iran, U.S. international broadcasting 
has reached out to Iranians with a variety
of products. Around the clock on short-
wave and AM, Iranians can tune in to
Radio Farda, broadcasting eight hours of

news, analysis, interviews and opinion,
along with Western and Persian pop
music, most of which is banned in Iran.
Radio Farda provides news and streaming
audio at www.radiofarda.com. 

VOA’s Persian Service broadcasts four
hours daily, with programs devoted prima-
rily to news, analysis and interviews with
U.S. policymakers and regional experts.

VOA-TV’s News and Views, a nightly 
30-minute Persian-language television 
program, began on July 6, 2003, and 
immediately gained a dedicated audience.
Produced in Washington, the show
includes local and world news stories,
analysis of issues and events, reports 
from inside Iran, features, and cultural 
and special interest programs. 

VOA-TV has two other shows: Roundtable
With You is a 90-minute, weekly, TV-radio
simulcast call-in show aimed at opinion
shapers and the educated public. Next
Chapter is an innovative, weekly, hour-long
TV magazine show, aimed at Iranian youth
who make up some 70 percent of the 68
million Iranians.

16

WITH NEWS AND INFORMATION: 
REACHING THE MIDDLE EAST AND IRAN 

. 
. 

. 
R

EA
C

H
IN

G
 O

U
T

 W
IT

H
 A

V
A

R
IE

T
Y

O
F 

P
R

O
D

U
C

T
S.

Iranian film 
star Shohreh
Aghdasloo
(fourth from
right) appears 
on VOA’s innova-
tive program 
Next Chapter. 
The actress 
is pictured 
here with the 
show’s staff.

“Iranians at home and abroad cannot
thank you enough for the service 
you are providing to the Iranians in
this very important and crucial time
in the country's history. You ... are
providing our people with a window
to the free world.” 

A Radio Farda listener



17

Clockwise from
top left: 

Radio Farda
broadcaster in 
the service’s
Washington, 
D.C. studios; 

Governor
Blanquita Walsh
Cullum talks with
a News and Views
anchor on the set;

VOA’s popular
program Next
Chapter provides
news and enter-
tainment targeted
to a large young
audience in Iran.

Reza Pahlavi 
(left), son of the
deposed Shah 
of Iran, is inter-
viewed on VOA’s
simulcast call-in
show, Roundtable
With You; 

Young Radio Sawa
journalist broad-
casting from the
studios in Dubai,
United Arab
Emirates.

“VOA is the beginning of spring for us. . . . It brings hope to the air. You are extremely 
popular in Iran.” A News and Views viewer



CHINA, the world’s most populous nation,
governed by rulers leery of freedom and
democracy, and its neighbor North 
Korea, controlled by an absolute dictator
possessing nuclear material, remain 
daunting challenges for the U.S. and its
international broadcasters.

Despite these challenges, the Voice of
America and Radio Free Asia have proved
adept at garnering audiences with solid
reporting, innovative delivery systems 
and new technologies. Altogether, the
services reached China and North Korea
in Mandarin, Uyghur, Cantonese, Tibetan,
and Korean. Both China and North Korea
jam shortwave broadcasts and block
Internet sites, forcing U.S. international
broadcasting to develop multiple trans-
mission methods. 

In 2003, RFA launched two new call-in 
programs for listeners in China and
opened toll-free listener hotlines to make
them available in all four languages. VOA-
TV increased placement inside China for a

variety of programs on American culture,
science, health and the English language.
VOA’s China Service also emails news bul-
letins every day to more than 2.4 million
subscribers inside China and uses mirror
sites to evade blocked website addresses.

Extensive, accurate, and reliable news cov-
erage was the key to success. VOA provid-
ed extensive coverage of the transfer of
power to Hu Jintao, religious persecution
of Christians inside China, and U.S.-China
relations. RFA broke stories dealing with
forced labor in the Xianjiang Autonomous
Region, industrial safety problems, the
crackdown on Internet use, and the high
cost of economic development on the
social safety net for the old and the poor. 

North Korea, with tensions rising over its
nuclear program and a rapid escalation in
the number of refugees fleeing to China,
was a priority area in 2003. RFA and VOA
doubled their broadcasts—to a total of
seven hours daily—to the tightly con-
trolled country. Despite harsh penalties
for anyone caught listening to foreign
broadcasts, defector interviews indicated
U.S. international broadcasting plays a
major role in keeping North Koreans
informed. Both services reported 
extensively on defectors’ lives with 
programs such as VOA’s North Korean
Defector’s Odyssey.

18

CHALLENGES OF U.S. INTERNATIONAL BROADCASTING: 
REACHING CHINA AND NORTH KOREA

. 
. 

. 
G

A
R

N
ER

IN
G

 A
U

D
IE

N
C

ES
 W

IT
H

 S
O

LI
D

 R
EP

O
R

T
IN

G
 .

 .
 .

VOA Korean
Service jour-
nalist interviews
Senator Sam
Brownback at 
the North 
Korean Freedom
Day Rally on
Capitol Hill



19

Clockwise from
top left: 

BBG Governor
Edward Kaufman
meets with
Chinese officials;

RFA Korean
Service reporter
interviews former
South Korean
Foreign Minister
Soon-Young Hong;

BBG Governors
Joaquin Blaya and
Edward Kaufman
visit Guangdong
TV in Guangzhou,
China;

RFA Korean
Service director
interviews Lord
David Alton, a
human-rights
activist;

The hosts on
VOA’s Mandarin-
language program
Cultural Odyssey.

“Listening to Radio Free Asia programs is like drinking the water of life. RFA is a lifeline.”
A listener in North Korea



HIV/AIDS, SARS, POLIO,
malaria, tuberculosis and 
anti-microbial resistance—
these are just some of the
health topics covered in-
depth by U.S. international
broadcasting. In the global 
village, bound together by 
airline travel and porous 
borders, fighting disease is a
critical element in improving
lives. People need the kind of 
accurate information provid-
ed by the BBG to help prevent
and treat illness.

HIV/AIDS, which infects 
about 40 million people

worldwide, with 26.6 million of those 
in Africa, is covered extensively with 
programs such as VOA Central Africa
Service’s multi-part series entitled, “AIDS:
Spread the Word Not the Virus.” In
Bangladesh, VOA broadcast a 12-part
series of interviews with doctors, AIDS
patients and government officials. VOA
Spanish broadcast the World AIDS Day
Concert on December 1, 2003. Call-in
shows hosted by RFE/RL’s Russian Service
dealt with AIDS, as did RFA’s Mandarin
Service, which broadcasts to China where
the government has long denied the pres-
ence of the disease. “In reality, AIDS is
much worse than SARS,” Dr. Gao Yaojie,
China’s best-known AIDS activist, told RFA.

The rapid spread of SARS (Severe Acute
Respiratory Syndrome)—and China’s 
initial failure to publicize the epidemic—
dominated the health agenda in early
2003. In February 2003, well before SARS
became a public health issue worldwide,

RFA and VOA broke stories of a fast-
spreading pneumonia-type illness that
claimed lives. The services kept up 
nonstop coverage, interviewing doctors
who dared speak out, patients, and inter-
national and U.S. health officials. They 
provided chilling details, including stories
of hospitals gouging their impoverished
SARS patients. The websites provided
important information on the disease.
VOA’s English-language programs covered
stories such as the impact of SARS on the
tourism and airline industries and ways
for tourists to prevent the spread of SARS.
After massive international criticism,
China agreed to cooperate with the World
Health Organization (WHO).

The drive to eradicate polio worldwide
was another priority. In Nigeria, VOA’s
Hausa Service began an intensive cam-
paign to counter some Muslim leaders’
claims that the vaccine was contaminated
and caused AIDS. In Bangladesh, VOA’s
Fan Clubs were recruited to join the Polio
Eradication Campaign and, in Afghanistan,
broadcasters produced special dramas to
encourage use of the vaccine.

As improper use of antibiotics makes them
less effective against diseases like pneu-
monia and tuberculosis, VOA produced a
series on how best to use antibiotics so
they maintain effectiveness. The campaign
to promote proper use of antibiotics was
picked up by U.S. broadcasters. 

SPREADING THE WORD: 
HEALTH COVERAGE AROUND THE WORLD           

20

VOA’s Central
Africa Service
provides impor-
tant AIDS pro-
gramming such
as its multi-part
series “AIDS:
Spread the Word,
Not the Virus.”

. 
. 

. 
A

C
C

U
R

A
T

E 
IN

FO
R

M
A

T
IO

N
 T

O
 H

EL
P

P
R

EV
EN

T
 A

N
D

 T
R

EA
T

 I
LL

N
ES

S.



21

Clockwise 
from top: 

VOA Bangla Service
Fan Club members
have joined the
Service in a highly
effective campaign
for a polio-free
Bangladesh. The
fan club members
here are in 
Dhaka at a VOA-
sponsored seminar.

VOA stringer inter-
views a pregnant
teenage refugee in
a camp in Rwanda.

Ethiopian Bizunesh
Teshome (center),
who is disabled,
wrote the winning
article in the VOA
Amharic Service’s
youth AIDS contest;

Photo taken by 
an RFA Hong Kong
Bureau staffer 
during the out-
break of the 
SARS epidemic;

Attendees at an
AIDS conference in
August sponsored
by RFA at its 
headquarters in
Washington, D.C.

"It’s my only solace. . . . I can’t live without radio." 
A young, disabled VOA listener in Ethiopia 



Kenneth Y. Tomlinson is a former director
of the Voice of America and has more
than 35 years of journalistic experience.
He began his career as a reporter for the
Richmond Times-Dispatch in 1965. In
1968 he joined the Washington bureau of
Reader’s Digest, then served as a corre-
spondent in Vietnam, and eventually in
Paris, where he covered events in
Europe, Africa, and the Middle East. In
1982, President Ronald Reagan appoint-
ed Tomlinson Director of VOA, where he
served until 1984. After his tenure at
VOA, Tomlinson returned to Reader’s
Digest to serve as managing editor. He
was subsequently named executive 
editor of the Digest in 1985 and editor-in-
chief in 1989. He retired from Reader’s
Digest in 1996. He has served as the
chairman of the National Commission 
on Libraries and Information Science
(1985), as a member of the U.S. Board
for International Broadcasting (1986-
1994), and on the Board of Directors of
the Corporation for Public Broadcasting
(2000-present). 

Joaquin F. Blaya is chairman of Blaya
Media, Inc. Since emigrating to the
United States from Chile 36 years ago,
Blaya has held a number of senior man-
agement positions with media compa-
nies. He has served as chairman of
Radio Unica, a Spanish-language radio
network, and as CEO of the Telemundo
Group, Inc., the nation’s second-largest
Spanish-language television network.
Blaya also served as president of
Univision Holdings, Inc., the nation’s
largest Spanish-language media com-
pany. Before coming to the United
States, he worked in several marketing
and media firms. 

Blanquita Walsh Cullum serves as the
president of the National Association 
of Radio Talk Show Hosts (NARTSH).
Every year since 1995, she has been
named by TALKERS magazine, the trade
publication for the industry, as one of
the Top 100 broadcasters in talk radio.
Her nationally syndicated program,
Newsbeat, is heard coast-to-coast on the
Radio America Network. She is the presi-
dent and founder of the Young American
Broadcasters Program. Cullum, the first
Hispanic woman and the first radio talk
show host to serve on the BBG, is also a
member of the National Moment of
Remembrance Commission. Cullum fre-
quently appears on national television.
She began her broadcasting career over
25 years ago in San Antonio, Texas. 
She also has worked for the Coors
Corporation and the National Bureau of
the Census.  She served as White House
liaison to the Federal Emergency
Management Agency. 

D. Jeffrey Hirschberg is a partner at
Kalorama Partners, a consulting and
legal practice. He was director of the
Corporate Responsibility Practice at
Howrey, Simon, Arnold and White, LLP.
Hirschberg retired from Ernst & Young

22

Kenneth Y. Tomlinson
Chairman

Joaquin F. Blaya

Blanquita Walsh
Cullum

Governor Joaquin F. Blaya meets journalists
in Sao Paulo, Brazil.

BROADCASTING BOARD OF GOVERNORS



in 1999 as vice chairman/governmental
affairs. Previously, he worked as a 
private attorney in both Washington,
D.C., and Milwaukee, Wisconsin. From
1972–1980, Hirschberg worked for the
U.S. Justice Department as a special
attorney and deputy chief of the crimi-
nal division’s special litigation section.
He also prosecuted civil and criminal
matters as an assistant U.S. Attorney in
Milwaukee. Hirschberg has broad 
political and international experience.
He currently serves as a director of the
U.S.-Russian Investment Fund and the
U.S.-Russia Business Council. 

Edward E. Kaufman is president of Public
Strategies, a political and management
consulting firm based in Wilmington,
Delaware. Since 1991, he has been 
a Senior Lecturing Fellow at Duke
University, teaching in The School of
Law, Fuqua School of Business, and 
The Sanford Institute of Public Policy. 
He is co-chair of the Duke University
School of Law’s Center for the Study 
of the Congress. He is a trustee of the
Christiana Care Corporation and is a
member of the Board of Directors of
Children and Families First and WHYY.
Kaufman was formerly chief of staff to
Joseph R. Biden, Jr. (D-DE). 

Norman J. Pattiz is founder and chair-
man of Westwood One, America’s largest
radio network. Westwood One owns,
manages or distributes the NBC Radio
Network, CBS Radio Network, the
Mutual Broadcasting System, CNN
Radio, Fox Radio Network, Metro
Networks, Metro Traffic and Shadow
Traffic. He serves as a member of the
University of California’s Board of
Regents and California’s 21st Century
Infrastructure Commission. Pattiz 
is a past president and executive 
board member of the Broadcast
Education Association and a trustee 
of the Museum of Television & Radio 
and the Hollywood Radio & Television
Society. Pattiz is the primary benefactor
of the Hamilton High Academy of Music
and the Norman J. Pattiz Concert Hall. 
He is a member of the Council on
Foreign Relations. 

Veronique Rodman (appointed 
December 2003) is the director of public
affairs at the American Enterprise
Institute for Public Policy Research
(AEI), a Washington-based think tank.
Before joining AEI in 1999, Rodman
worked for many years in broadcasting.
From 1982-1995, she served as a pro-
ducer of ABC-TV’s This Week With David
Brinkley. As a television news consult-
ant, she helped launch Fox News Sunday.
Rodman also worked as vice president
for the Cosmetic, Toiletries and
Fragrance Association Foundation, 
and as program coordinator for the
SAIS-Novartis Prize for Excellence in
International Journalism. Born and
raised in Egypt, Rodman also worked for
Secretary of State Henry Kissinger and
for CSIS’s Congressional Leadership
Group on International Communication.
Earlier she was assistant director for
“The World of Islam” festival in London.

23

D. Jeffrey Hirschberg

Edward E. Kaufman

Norman J. Pattiz

Veronique Rodman

Governor
Norman J.
Pattiz, dis-

cusses BBG
Middle East 
initiatives at 

a meeting 
in Prague.



Steven J. Simmons is chairman and CEO
of Patriot Media and Communications,
LLC, a cable television company formed
in 2002. It offers over 80,000 customers
digital programming, high speed 
Internet access and other advanced
communications services. Simmons
chairs the Cable TV Entrepreneurs Club
of 22 present and former cable CEO’s,
previously served on the National Cable
TV Association Board, and was voted a
Cable TV Pioneer. From 1982-1994, he
was chairman and chief executive officer
of Simmons Communications, Inc. (SCI),
which served cable subscribers in 20
states with over 50 offices nationwide.
Prior to starting SCI, Simmons served
almost four years as an assistant and
then as associate director on the White
House’s domestic policy staff, which 
followed his four years as assistant and
then associate professor, and author of
communications law articles at the
University of California.

Secretary of State Colin L. Powell serves
as an ex-officio member of the bipartisan
Board. Powell was the former Chairman
of the Joint Chiefs of Staff and served 
as National Security Advisor under
President Reagan. A decorated veteran
of the United States Army, he served two
tours of duty in Vietnam. Powell served
as executive assistant in both the Energy
and Defense Departments and as senior
military assistant to Defense Secretary
Casper Weinberger. He retired from the
U.S. Army in 1993. In 1997, Powell helped
found America’s Promise, an organiza-
tion dedicated to building the character
and competence of the nation’s youth.
He currently serves as chairman of 
the organization, as well as serving 
as a member of the Board of Trustees 
of Howard University and of the 
Board of Directors of the United Negro
College Fund. 

Robert M. Ledbetter, Jr. (2000–2003) is
vice president and general manager of
WTVA Inc., which operates WTVA-TV
and has programming or sales agree-
ments with WLOV-TV and WKDH-TV 
in Tupelo, Mississippi. He also is Vice
President of WMDN Inc., which operates
WMDN-TV and has a local marketing
agreement with WGBC-TV in Meridian,
Mississippi. He was a news director 
and news anchor at television stations 
in Meridian, Jackson, and Tupelo,
Mississippi, before assuming television
management responsibilities in 1978. 

BROADCASTING BOARD OF GOVERNORS

24

Steven J. Simmons

Secretary of State
Colin L. Powell

Robert M. Ledbetter, Jr. 
(2000-2003)

Governor Veronique Rodman talks with 
a journalist from VOA’s French-to-Africa 
Service in the new VOA newsroom.



VOICE OF AMERICA
330 Independence Avenue, S.W.
Washington, DC 20237
Telephone: (202) 401-7000; Fax: (202) 619-1241
Internet: http://www.voanews.com

RADIO FREE EUROPE/RADIO LIBERTY
1201 Connecticut Avenue, N.W.
Washington, DC 20036
Telephone: 202-457-6900; Fax: 202-457-6992
Broadcast Headquarters:
Vinohradska 1
CZ-110 00 Prague 1, Czech Republic
Telephone: 420-221-121-111; Fax: 420-221-123-013
Internet: http://www.rferl.org

RADIO FREE ASIA
2025 M Street, N.W.
Washington, DC 20036
Telephone: (202) 530-4900; Fax: (202) 530-7794
Internet: http://www.rfa.org

MIDDLE EAST TELEVISION NETWORK
(ALHURRA AND RADIO SAWA)
7600 Boston Boulevard
Springfield, VA 22153
Telephone: 703-852-9000
Internet: http://www.alhurra.com

OFFICE OF CUBA BROADCASTING
(RADIO AND TV MARTÍ)
4201 N.W. 77th Avenue
Miami, FL 33166
Telephone: (305) 437-7000; Fax: (305) 437-7016
Internet: http://www.martínoticias.com

BROADCASTING BOARD OF GOVERNORS STAFF
Brian T. Conniff, Executive Director
Bruce Sherman, Deputy Executive Director/Strategic Planning Manager
Carol M. Booker, Legal Counsel/Ethics Officer
Kelley Lehman Sullivan, Chief Financial Officer
Susan Andross, Congressional Coordinator
John Giambalvo, Management and Program Analyst
James Morrow, Program Review and Strategic Planning Officer
Joan Mower, Communications Coordinator



Broadcasting Board of Governors
330 Independence Avenue, S.W.

Washington, DC 20237
Telephone: (202) 401-3736

Fax: (202) 401-6605
email: publicaffairs@ibb.gov

Internet: http://www.bbg.gov


