DRAFT
September 14, 2006

A Study of USG Broadcasting into Iran
Prepared for the Iran Steering Group

I. Executive Summary

A six-month study of the main instruments of USG broadcasting into Iran — Voice
of America (VOA) Persian TV and Radio Farda — has revealed that while the two
taxpaycr-funded stations enjoy some degree of professionalism and popularity
among the Iranian people, both fall short of realizing their stated mission and
mandatc.

While VOA’s nows has a sharp professional lgok, the content does not fulfill VOA
mandates. Radio Farda fulls short of mecting the Radio Free Europe/Radio
Liberty (RFE/RL) mission of serving as a surrogate radio model for successful
democratic transformations, which Radio Free Europe was famous for during the
Cold War.

Necither station is a primary source of news for Iranians. Radio Farda frequently
uses Islamic Republic news sources -- official or those affiliated with the regime.

While VOA Persian TV routinely invites guests who defend the Islamic
Republic’s version of issues, the station fails to maintain a balancc by inviting
informed guests who represent another perspective on the same issue. Evon when
a State Department official is given a 3-minutc scgment to cxplain US policy in
the same time slot when & person is on the show that represents the [slamic
Republic viewpoint, often the two individuals arc not on the same panel and/or no
counter-view to that of the Islamic Republic is presented,

Given that VOA Persian 'V and Radio Farda have become the main means of
disseminating US policy and views into Iran, a critical review of VOA and Farda’s
operations is a necessary first step to improve these entities’ performance. The
most important need is conlent that better fulfills both entities’ mandates. There
are also management and staffing problems, Oversight is also an essential aspoct
of ensuring that VOA and Radio Farda are following their mandates and fulfilling
their missions. BBG is hampered by the Board’s inability to monitor Persian
content of the programs (no one on the Board knows Persian), and by the fact that
BBG’s only oversight comes from the VOA station directors who run the very
programs whosc contents need to be monitored. An outside advisory board, made
up of Persian-speakers and thosc who follow events in Iran, might be advisable.



DRAFT
September 14, 2006

II. Background

Purpose and Scope of Study

This paper was tasked by the NSC staff and the Iran (interagency) Steering
Group to provide a concise, indcpendent lock at USG broadcasting into Iran as
seen through the cyes and cars of native Persian speakers. Due to the lack of an
American diplomatic presence in Iran, tax payer-funded VOA Persian TV and
Radio Farda are in a unique position to influence public opinion within Iran in
furtherance of US goals. This paper examines whether thesc entities are fulfilling
their mandates and whether the USG should be relying on these entities for this
purpose.

The author has interviewed VOA and Radio Farda staff, visited the VOA Persian
TV studios, interviewed various [ranian-Americans, and viewed/listened to over
50 hours of VOA TV and Farda programming. The VOA Persian TV study was
conducted from January through June 2006. The Radio Farda study was
conducted from November 2005 through June 2006. However, the view presented
herein provides only an initial look at the issues and concerns. A more in-depth
independent study may be required and would require a staff of at least three
native Persian speakers to devote enough time to the painstaking process of’
collecting, translating and transcribing broadcasts. In addition, a visit to the
Prague offices of Radio Farda would help in assessi ng the operations of Radio
Farda and its management.

USG Broadcasting into Iran

Currently, VOA Pcrsian TV and Radio Farda are the main instruments of US
broadcasting into Iran, Immediatcly following the Islamic Revolution in Iran (in
1979) VOA arracted quite a few Lamous (to Iranian cars) radio personalities who
helped the station broadcast a more robust program into Iran. However, in the past
foew years, the VOA radio broadcasting has been reduced to three hours a day of
programming. Only one of these hours of VOA radio broadcasting has original
programming. The rest is a simulcast of VOA Persian TV daily programs such as
News and Views.!

Therefore, this study will focus on analysis of original VOA News and Radio
Farda content.

' Please note thar a radio simulcast of a television program entails audio-only portions of video clips and
visual references to news.



DRAFT
September 14, 2006

HI. Findings

Review of Radio Farda Content (See Appendix 2 for an overview of Radio
Farda programming):

Radio Farda is operated under joint VOA and RFE/RL management. The
management is disjointed, and production of news segments along with the onc
news magazine based in Washington DC does not appear to be coordinated with
or receive input from the radio station in Prague. Howcver, Radio Farda was
modcled after RFE/RL,

The mission of Radic Free Europe/Radio Liberty is to promote democratic
values and institutions by disseminating factual information and ideas...

I. RFE/RL provides objective news, analysis, and discussion of domestic and
- regional issues crucial to suceessful democratic and Jree-marker
transformations.,

2. RFE/RL strengthens civil soctetles by projecting democratic values.

3. RFE/RL combars ethnic and religious intolerance and promotes mutual
undersianding among peoples.

4. RFE/RL provides a model for local media, assists in training to enhance
media professionalism and independence, and develops partnerships with local
media outlels,

5. RFE/RL fosters closer lies between the countries of the region and the
world's established democracies. J

When asked about the famous “surrogate radio” mission of REE/RL and whether
Radio Farda was following that model, the Washington, DC manager of Radio
Farda, Mr. Nikzad said, “whart does ‘surrogate radio” mean?” He went on to
explain that it is difficult to follow the RFE/RL model in lran’s case due to a lack
of on-the-ground coverage by local staffers. This is one of the key shortcomings
of Radio Farda, one which cannot be overcome in the short term. Radio Farda
does havc some local stringers that it works with and has held telephone
interviews with those in some ministries and activists and others inside Iran. But
the problem is deeper than the issue of local stringers.

One example of the problem is Radio Farda’s effort to cover local news in Iran.
Possibly attempting to take on a familiar tone and fulfilling one part of becoming a



DRAFY

I - September 14, 2006

surrogate radio, Radio Farda does try to include local coverage of news in its
broadcast. However, the majority of the news rcad on Radio Farda is actually
from the Islamic Republic News Agoncy (IRNA), the official news agency of the
[ranian regime. Fardsa also uscs the newspaper Baziab, which is run by Mr.,
Mohsen Rezai, once the head of the Iranian Revolutionary Guard Corps (IRGC)
and close to Supremc Leader Khamenci. He is also one of the hardliners of the
regime. The rest of the news is from others sources such as BBC.” While IRNA or
Baztab nocws can be thought of as news from inside Iran, the are hardly unbiased.
Residents of Iran do not need to turn to Radio Farda to receive IRNA news. This
is probably one reason why Iranians do not turn to Radio Farda as a sourcc of
fresh news.

While there have been many instances in which Farda is reflecting the global
sentiment against Ahmadinejad and his anti-Semitic tirades, most of the 1ime
Radio Farda rarely takes a stancc that could risk antagonizing the Tslamic
Republic. As an activist and famous member of the opposition said in an (off-
line) interview, while Radio Farda sporadically provides news about opposition in
Iran, it almost nover gives any analysis of the opposition ar anti-regime elements’
stance. While coverage of Ahmadinejad’s invectives is an Important exception, the
radio’s normal coverage of vicws inside Iran seems to vary between sympathetic
and neutral with respect to the regime.

Thus, Radio Farda falls short on fulfilling all five elements of the RFE/RL,
mission. Very little “analysis and discussion of domestic and regional issucs
crucial to successful democratic and free-market transformations™ — that is, the
first item in the RFE/RL mission — is ever made on Radio I'arda. Discussions of
democratic values — as outlined in the second part of the mission statement — are
only found in occasional scgments of thc Washin gron-produced news magazine
called Human Rights and Democracy. This news magazine covers some news on
the subject of human rights and democracy in its limited weekly time slot of 10
minutcs per week. However, lengthy and in-depth analysis of these issues rarely
happens. Radio Farda has amplc coverage of Shi’ite Muslim events and holidays,
but rarcly any analysis of ethnic issues or problems afflicting religious minorities,

In general, Radio Farda has very little analysis of any events or news items,
especially any that might risk the displeasurc of the ruling regime. During the
2005 Iranian Presidential elections, much of the coverage consisted of daily
reporting. No coverage was presented of the losing candidates’ protestations and
charges of voter fraud and manipulation, the open letter from onc of the candidates
(Karrubi) to Khamenei describing his charges, or of the movement to boycott the
elections. While RFE/RL,’s English website had an excellent analysis of thesc
issues by their expert Tran analyst, Dr. Bill Samii, this kind of analysis is not
reflected in Farda’s broadcasting.



DRAFT
September 14, 2006

Anyone familiar with the famous Radio Free Europe broadcasts at the time of the
uprising of Gdansk shipyards and Solidarity protests in Poland would not
recognize Radio Farda as a prototype of the same RFE/RL model, or as providing
the same crucial scrvice to its Iranian listeners,

Review of VOA Persian TV Content (See Appendix 1 for an overview of VOA
programming.): This report focuses mostly on News and Views, sincc it is the
main daily news show and has been for years, and also due to the stated conrent of
the other programs that are not the focus of this study.

The VOA Charter states the following:

1. VOA will serve as a consistently reliable and authoritative source of news.
VOA news will be accurate, objective, and comprehensive.

2. VOA will represent America, not any single segment of American society,
and will therefore present a balanced and comprehensive Dprojection of
significant American thought and Institutions.

3. VOA will present the policies of the United States clearly and effectively, and
will aiso present responsible discussions and opinion on these policies.

Any VOA program should be judged by its adherence to its mission as stated
above.

"...A reliable and authoritative source of news... :

VOA News has few journalists reporting from Iran. While VOA does have more
coverage of Iranian news than other US-based intcrnational news outlets such as
CNN International, it is not relicd upon by Tranians as a primary source of ncws.
At its best, VOA’s news is a repeat of what CNN and other news channels have
broadcast, thus subject to the weakncsses of those media. Most Iranians rely on
BBC Persian and Radio Israel 1o obiain ground-breaking news. VOA news, on the
other hand, is not considered by most Iranians to be an authoritative or reliablc
sourcc of groundbreaking news.

“...accurate, objective and comprehensive.. ”':
Even though VOA News accurately reflects its news sources, it lacks

comprehensiveness and balance, While VOA Persian TV often invites pucsts who
defend the Islamic Republic’s version of 1ssues, it consistently fails to maintain a

v



DRAFT
September 14, 2006

balance by inviting informed gucsts who represent another perspective on the
same issuc, In a period when there is a glaring imbalance in world media
coverage tilting against the U.S. point of view. VOA does not function in a way
that helps correct that imbalance.

Example: In a special program aired on April 18, 2006 that dealt with Iran’s
nuclear issue, there were reporters with coverage from Moscow, New York, and
Europe, and some guests who attended the show via satcllite feed from Boston and
other citics. Two so-called nuclear “experts” werc summoned to discuss Iran's
nuclear program. One was a Mr. Naekhai, VOA Nows did not describe his
academic and/or professional affiliations. As it turns out, Mr. Nakhai was un
advisor to the Iranian regime and- a defender of its nuclear policy. During the
nterview he expresscd the vicw that Iran had experienced and passed more than
its share of TAEA inspections. He said he found it difficult to accept that the “five
countries [l.e, the P5] wha have broken every rule of the NPT is sitting upon
Jjudgment of one country who has obeyed every rule.” Mr. Nakhai’s claims went
unchallcnged.

This segment was followed by another program with two guests. First was
another “nuclear cxpert”, a Dr. Behzad Maleki, identificd as a professor at Iran’s
Sharif University spending a year conducting rescarch at Harvard (no affiliation to
any specific school at Harvard was given). The other guest was Mr. Bijan Kian,
an Iranian-American Republican who appears from time to time on News and
Views to explain and defend US policy on Iran. He does not, however, have any
cxpertisc on nuclear energy. The discussion got heated when Dr. Maleki accused
Mr. Kian of using political slogans, only because Mr, Kian said that with Iran’s
currcnt levels of poverty. prostitution, and youth addiction, Iran’s huge allocation
of rcsources toward nano-technology as well as nuclear cnergy seemed an
interesting choice. Dr, Maleki charged that the US had poverty issues also, and
still chose to devote resources to technology. When the anchor, Ms. Derakhshesh,
iried 10 explain that the levels of poverty were much lower jn the US than Iran, Dr,
Malcki told her not to opine but to mediate only. He did not offer any facts, only
opinions. As is often the case, within this program no nuclcar experts from the
IAEA itself or another UN agency or anyone from the US Government was
interviewed to at least explain the statistics and “facts” proscented by Messrs.
Nakhai and Maleki.



DRAFT
September 14, 2006

“..present a balanced and comprehensive profection of significant American
thought and institutions. " :

In viewing over 50 hours of News and Views Jrom January through June,
2006, in an average week, News and Views invited 2-3 guests who oppose
US policy and are favorable toward the Iranian regime, and only one
neutral and/or pro-democracy guest.

VOA's News and Views fails to invitc a variety-of guests with various views.
Moreover, the time allotted to the pro-regime guests was more thaa that given to
pro-US or pro-democracy guests.

Example 2: News and Views, March 26, 2006: part of interview with Dr.
Yaghmaiian, Profcssor at Ramapo Collcge.

Dr. Yaghmaiian: ... We have to sec the West and the US, what kind of
confrontations they have had with personal liberties in Iran. Up until now, the
West has not paid any attention to civil libertics in Iran. All the hostilities of the
US toward Iran has been based on US interests and not the intercsts of the Tranian
people. Maybe this is a beginning...

VOA.: Dr. Yaghmaiian, you don’t think that in all these years USG has not paid
any attention to the problems of human rights in Iran?

Dr. Y: Never, never, I believe that all the confrontation with Iran was its meeting
its own interests, its stratcgic interests in the region and its cconomic interests.
Nothing to do with Iranian poople’s human rights or their aspirartions.

VOA: For example, how to you describe Akbar Ganji’s freedom (from prison)?

Dr, Y: Now, there has been an issue created about this. Probably because of all
the noise that has becn created about this (Ganji’s imprisonment), GOI is bribing
[the U.S.] to further these ralks and negotiations. I mean, the possibility exists that
the West and the US, point their fingers at civil libertics in Iran, and say that we
will negotiate based on that, But so far this has not been the case. Either the U.S.
or Western Europe. They have always based it on their cconomic and political
interests.



DRAFT
September 14, 2006

"VOA will present the policies of the United States clearly and effectively, and will
also present responsible discussions and opinion on these policies™

While there have been a plethora of articles written on lran and US policy in a
variety of newspapers, News and Views chose to devote ongc wholc program and a
segment of another to Karl Viek’s article entitled: “U.S. Push for Democracy
Could Backfire Inside Iran,” which appcared on March 14, 2006 in the
Washington Post. The article i(self wes a critique of the Administrration’s just-
announced policy to promote democratic civil socicty in Iran; inter alia it quoted
newly freed political prisoners (whose rcasons to fear regime retribution are still
evident) as denouncing Prosident Bush. VOA News devoted much of its airtime
to essentially espousing the article’s debunking of US policy. One after another,,
gucsts criticized US policy in Iran. One guest, Mr. Nourizadeh, defended the
policy, but had to hold his own under constant questioning of his stance by the
interviewer. Here is a section from another segment of that show. It is an
interview with Professor Abbas Mi lani, professor of Iranian Studics at Stanford
University, on March 15, 2006:

VOA: Dr. Milani, how can a country that violates human rights be a defendcr of
international human rights?

AM: T think thet what you are saying is 100% correct, that is why the US is in a
problematic position becausc of this. An America thar has the Guantanamo Bay
jailin it, an America in which minorities, blacks, have suffered from lcgal
deprivations, without a doubt has intemational issues with regards to this.,
However, the reality is that with all these violations, America has other
advantages. Throughout Iran’s history, even though therc were the likes of [the
coup in] 1953, there arc tens of other examples where America has tried to
cstablish democracy,.. But in total, we have to analyze the sum total of all of this,
despite these shortcoming, and despite what I think is America ’s shamefid record
of violation of human rights laws, despite all that, I think America’s interests lic in
establishing democracy in the region. Ms. Rice spoke about this, I think.

VOA: Thank you very much, Professor Milani. Of course, the country | was
referring to as the violator of human ri ghts which cannor be a defender of
international human rights was the Tslamic Republic of Iran.

Pattern of guests on VOA’s News and Views: Since Tanuary 2006, a Monday-to-
Friday sampling of the show revealed the following:

Guests who have takcn anti-American and/or pro-Islamic Republic stances on the
show have made 23 appearances — most with multiple appearances ~ during this



DRAFT
September 14, 2006

time period. This figure includes personalities such as Hooshang Amirahmadi,
who is one of the few candidates vetted and accepted by the Guardian Council for
the 2005 Iranian presidential race and consistcutly lobbics for the Islamic
Republic. Mr, Amirahmadi has appearcd four times on the show and on a few
more vceasions was linked via telephone.

During the same time period, there have been only ten guests who advocate
structural changes 1o the Islamic Republic and have not made consistent
adversarial or pejorative statements about United States policy.

There have been only three guests who cannot, for political or survival reasons,
take sides in any issue during the same time period.

State Department personnel typically appear alone and are usually provided the
opportunity to make a statement and answer, at most, two questions to explain the
Administration’s position. They are not invited as guests countering other guests
with opposing views, nor are they asked to respond to a charge made during a
segment of the show, such as the one noted above.

Strengths of VOA TV and Radio Farda

Radio Farda is quitc popular in Iran, as most Iranians do not have access to a 24/7
music radio station. Reportedly,’ onc can hear Radio Farda playing in taxicabs
and stores in Tehran, all the time.

VOA Persian TV is expertly produced, has professional graphics, has professional
anchors who speak crudite Persian and is generally a well-presented station. VOA
TV is also popular in Iran, but is not as ubiquitous as Radio Farda, since fewer
Iranians have access to Satellite TV, In fact, it is illegal to own satellite dishes in
Iran.

N.B. Ifthought is being given to eliminating VOA Radio altogether, the high-
quality radio programs that are the hallmark of VOA Radio should be transferred
1o Radio Farda.

2 . - . -y . . . . . S el
1 am basing this on interviews with lranisn-Americans who had recently visited Iran, Iranians visiting the
US, and telephone conversations with Iranians in Tran,



DRAFT
Seprember 14, 2006

IV. Issues
Management and Staffing

I'would say that one of the biggest issues affecting the mission and mandates of
both VOA Persian TV and Radio Farda are management and staffing issues. An
cxample of this is the manager of Radio Farda in Prague, Ms. Joyce Davis.
Davis"s views on religion and politics are evident in her book entitled Martyrs,
which takes what [ would consider a sympathetic view of Islamic fundamentalists,
She had asked the staff to broadcast times of fast-breaking during Ramadhan,
which is hardly necessary for anyonc living in Iran. Staff reported that Ms. Davis
had'asked them to cover a fundamentalist Shi’a confercnce held at a London
mosque known to be foundcd by Khamenei. Since her arrival, there has been an
cxodus of some of the more expcerienced and independent broadcasters from
Praguc, who had hoped for a journalistic experience more akin to the Radio Free
Europe of the early ‘90s. Ms. Davis does not speak or understand Farsi.

Recently, and despitc the abundance of qualified Iranians who are fluent in
Persian, Radio Farda has hired broadcasters whose most recent Journalistic
experience was in IRNA or the Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB).

The staff in Washington, while under VOA support, 18 housed in RFE/RL facilities
downtown. They consider themsclves to be to a great extent independent from the
Prague oflice, according to Mr. Behrouz Nikzat, supcrvisor of Radio Farda in
Washington. While some of the programming in Washington is superior to
Prague in terms of coverage, it fails to provide the kind of content and
programming that would fulfill the RFE/RL mandate. Their coverage of the US
Policy perspective is also weak. As one example, Undecr Secretaries of State
Nicholas Burns and Robert Joseph’s news conference on April 21, 2006 covering
their rip to Moscow to discuss the Iran nuclear issuc was not covered by Radio

Farda at all,

Meanwhile, similar morale and management problems are evident at VOA Persian
TV. Under Ms, Sheila Ganji, VOA Persian TV’s Division Chicf, long-timc
supervisor, Mr. Akbar Nazemi, took carly retirement. When asked about the day-
to-day running of the programs, Ms. Ganji is not able to answer to questions
regarding scheduling or gucsts on the show.

Executive producers have recently been hircd because of their previous
cmployment at MSNBC or other broadcasters. often without regard to what their
previous duties were (usually not editorial or production). In addition, these
persons speak no Persian and have not had any cxposure to lran. Seasoned
Journalists who have been working on Iran now have to justify their choices of

10



DRAFT
September 14, 2006

programming to someonc who is unfamiliar with Iran and/or does not speak
Persian.

No rcliable procedures exist for vetting potential guests to ensure quality and
balance. There is staff specifically charged with scheduling guesis and the
approval process, but anchors and other staff often bypass if to ensurc preferred
guests appear on their shows.

Oversight

The Broadcasting Board of Governors (BBG) bears the responsibility of providing
oversight of the content and quality of Radio F arda and VOA Persian TV o
broadceasting. Sincc none of the BBG board members speaks Pcrsian, the only
input the Board receives is from VOA program directors, who run the programs
that are to be monitored. Given the critical importance of US broadcasting into
Tran in this period, ways should be found to strengthen this oversight in order to
ensure better performance in accordance with the stations’ mandate. An outside
advisory board of Persian-speakers is one option.

[Earlicr drafts of this report included a paragraph referring to a contractor.
Because of a contract dispute betwoen this contractor and the BBG, not related to
the subject matter of this report, that paragraph has been delcted. ]



DRAFT
Scptember 14, 2006

APPENDIX 1
¢ VOA Persian TV programming (for the reporling perlod January-July 2006)
VOA Persian TV broadcasts the following original programs:

~ News and Views: 1 hour/day news program with interviews and live
programming. Aired daily at 12:30 pm EST (equivalent to 8 pmor9
pm Tehran time, depending on daylight savings time).

= Roundtable With You: Currently, 1 hour/day roundtable intcrview and
discussion program'in & talk show format. Aircd daily at 1:30 pm EST
(equivalent to 9 or 10 pm Tehran time, depending on daylight savings
time). As of June 3, 2006 this program is a daily program: while prior
to this datc, it was a weekly program, The bulk of the coverage period
for this report occurred prior to this evenr,

— New Chapter: Y hour/week, youth variety program, featuring music
videos and interviews. Aired every Wednesday at 2:30 pm EST.

- Looking Ahead: 1 hour/month, political discussion prograni and talk
show. Aired monthly. This is the only program that discusses US
Policy, features interviews with Iranian opposition leaders, and has live
(telephonic) coverage of events such as the Women’s Day
demonstrations inside Iran. While this program is unique in insofar as it
completcs VOA’s charter and mission, it is only a monthly program and
therc are no plans for its expansion nor to use it as a model for other
programs.

Daily programs starl with News and Views, followed by Roundtable with you. The
weekly New Chapter is repeated (when not aired live) during the 3 hours of
broadcating, as is Looking Ahead. In addition, the station uses fillers such as
CNN’s Larry King Live, During an interview with Ms. Sheila Ganji, VOA
Pcrsian TV manager, and subsequent questioning of the station, no set broadcast
schedule was given. The reason why CNN and programming is used as a filler is
still unknown.

12



DRAFT
September 14, 2006

APPENDIX 2

Radio Farda programming (through June 2000)

Radio Farda airs a 65%/35% mixture of music/news 24 hours a day, 7 days a
week. Radio Farda airs a varicty of Iranian as well as Western music, and airs
news on top of the hour as well as a 5 minute segment at the half~hour. In
addition, Radio Farda airs the following weekly programs;

= [fresh Look: 6 to 10 minutes/week: a program looking at various socjal
and cultural issues, such as Iranian immigrants to Europe and US,
Soccer. nutrition ete.

=~ Music 21 S to 6 minutes/week: a ‘deeper’ look at pop Tranian and
Western music.

- Beyond the Agenda: 5 to 6 minurcs, weekly humor program.

- Friday to Friday: 6 10 8 minutes, weekly wrap-up of important news of
the week and some analysis.

~ Democracy and Fuman Rights: 25 minutes weekly report on human
rights and democracy in Iran.

Sixteen of the 24 hours of Farda programming — from 7pm to llam BST — is
produced in Prague, in the offices of RFE/RL. The rest is produced in
Washington, DC in the DC oflices of RFE/RL, but under VOA management and
staff. Of the weckly programs above, the last (Democracy and Human Rights) is
produced in Washington. The rest are produced in Prague.

13



